• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

סוף לפיגורים בתשלומים לספקי משרד הבריאות

ועדת הכלכלה אישרה, שר האוצר הסכים: תקנות "שוטף פלוס 30" יחולו גם על ספקי הקופות ובתיה"ח | התקנות יחולו מיידית על ספקי תרופות וציוד רפואי בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה

ציוד רפואי בבית חולים. אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה אתמול (ב') את התקנות שהגיש משרד הבריאות ונועדו להסדיר את התשלומים לספקים במערכת הבריאות ובכך לשים קץ לתופעת הפיגורים בתשלום. התקנות אושרו בהסכמת שר האוצר אביגדור ליברמן בתום דיון ארוך, שאף הופסק פעמיים. אישור התקנות התאפשר מתוקף חוק מוסר תשלומים לספקים ("שוטף פלוס 30"), שאושר בוועדה עוד בכנסת ה-20.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר כי "הבאנו בשורה אדירה למאות ואף אלפי בעלי עסקים המשרתים את מערכת הבריאות. העסקים הקטנים ייהנו מהבשורה מיידית, והגדולים ייכנסו להסדר בעוד שלוש שנים. אני מודה לשר האוצר אביגדור ליברמן על החלטתו ועל הבשורה שהבאנו יחד אחרי שנים של המתנה".

התקנות, שלפי החוק היו אמורות להיות מוגשות לוועדה כבר לפני כארבע שנים וחצי, מבקשות להסדיר את מועד התשלום לספקי מערכת הבריאות, כך שספקים של קופות החולים ובתי החולים שבבעלותן, וכן בתי החולים הציבוריים, יקבלו תשלום עד 45 ימים ממועד קבלת חשבונית אצל מזמין השירות ולא יאוחר מ"שוטף פלוס 30".

כבר בפתח הדיון הודיע היו"ר ביטון שאין בכוונתו לאשר תקנות שיחולו על מספר מצומצם של עסקים ונותני שירותים. ח"כ ביטון דרש להחיל את התקנות על עסקים עם מחזור של עד 20 מיליון שקל, או התקשרויות של עד שני מיליון שקל עם מערכת הבריאות, באופן מיידי, ועל כל ספקי מערכת הבריאות, בתוך שלוש שנים.

אנשי המקצוע ממשרד האוצר התנגדו להצעה, בשל העלות התקציבית ומחשש שהדבר עלול לפגוע בעסקים הקטנים. רפרנטית בריאות באגף התקציבים באוצר, גאיה עופר, אמרה כי החשש הוא שמערכת הבריאות תעדיף התקשרות עם ספקים גדולים, שהתקנות לא יחולו עליהם. לאור ההתנגדות הכריז היו"ר ביטון על הפסקה בדיון ודרש להביא את הנושא להכרעת שר האוצר ליברמן. הוא טען כי הריבית במשק עלתה והדבר מוביל לכך שהעסקים הקטנים למעשה מממנים את משרד הבריאות.

ח"כ ענבר בזק אמרה כי ספקי משרד הבריאות ממתינים לתקנות כבר שנים, ו-57% מבעלי העסקים מדווחים על פיגור ממוצע של 57 ימים, כך שהחוק לא מיושם בשטח. נציגת לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד לילי לאה בורוכוב, אמרה כי מדובר בגרירת רגליים וכי מאחורי הסחבת יש אנשים שמחכים לקבל את הכסף עבור מוצר או שירות שמכרו למערכת הבריאות, ואולי עד אז הם יקרסו.

היו"ר ביטון ביקש שלא לקבל החלטה עד שלא ישוחח אישית עם שר האוצר, והכריז על הפסקה שנייה בדיון. לאחר ההפסקה הודיע היו"ר ביטון כי סיכם עם שר האוצר על פשרה לפיה התקנות יחולו מיידית על ספקי תרופות או ציוד רפואי בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה, וכן על שורה של נותני שירותים בהם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ועוד. בנוסף הסכים השר ליברמן להחיל את החוק על כלל המערכת בעוד שלוש שנים ובכך לבטל את החרגת מערכת הבריאות.

נציג הלשכה המשפטית של משרד האוצר, עמיהוד שמלצר, שהתנגד למהלך, אמר כי הממשלה הנוכחית היא ממשלה יוצאת ולכן מחויבת בריסון תקציבי, וככל שזו ממשלת מעבר ואין דחיפות מיוחדת במהלכים - הדבר לא ניתן ליישום. היו"ר ביטון מתח ביקורת על הדברים וציין כי הממשלה טענה שאישור התקנות דחוף כי הוגש בג"ץ בעניין העיכוב.

שר האוצר ליברמן מסר לאחר אישור התקנות: ״אנחנו ממשיכים לסייע לעסקים בישראל שהם מנוע הצמיחה שלנו והפעם בתחום הבריאות. התזרים של העסקים הוא המתכון לוודאות ולצמיחה ולכן פעלו לאורך השנה האחרונה כדי למקד את הסיוע של המדינה ברבדים הללו".

נושאים קשורים:  תשלום לספקים,  ציוד רפואי,  חדשות,  משרד האוצר,  מערכת הבריאות
תגובות