• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

עלייה חדה בהרעלות ילדים בגלל שימוש יתר בתרופות ל-ADHD

נתוני המרכז הארצי להרעלות ברמב"ם: בשנים האחרונות נרשמה עלייה של 32% בכמות ההרעלות בילדים ובני נוער בעקבות שימוש יתר בתרופות המיועדות לטיפול בבעיות קשב וריכוז

הרעלות בקרב ילדים. צילום: אילוסטרציה

עם העלייה בשימוש בתרופות המיועדות לטיפול בבעיות קשב וריכוז בילדים ובבני נוער, נרשמה גם עלייה בכמות ההרעלות שנובעת ממינון יתר של תרופות אלו, בטעות או במכוון. כך עולה מנתונים שנאספו על ידי המרכז הארצי להרעלות ברמב"ם. כך דיווח אדיר ינקו ב-ynet.

מנתונים שנאספו על ידי המרכז הארצי להרעלות ברמב"ם עולה כי בין השנים 2021-2015 נרשמה עלייה של 32% בכמות ההרעלות בילדים ובני נוער בעקבות שימוש יתר בתרופות המיועדות לטיפול בבעיות קשב וריכוז. שיעור ההרעלות הגבוה נרשם בעיקר מתחת לגיל שש.

ההרעלות נובעות ממינון יתר למשתמשים, הרעלות ביתיות עקב אי זהירות וזמינות גבוהה של התרופות הללו בבתים וגם ממקרים של אובדנות. על פי הנתונים, בעוד בשנת 2015 נרשמו 378 מקרי הרעלה בקרב ילדים, בשנת 2021 זינק המספר ל-499.

ד"ר דניה טקגי, רופאה במיון ילדים בבית החולים מאיר, צוטטה בדיווח: "אנחנו רואים עלייה דרסטית בכמות הרישומים של התרופות הללו בשנים האחרונות. זה נובע משינוי בהגדרות של הפרעות קשב וריכוז הגורם לכך שיותר ילדים ומבוגרים מאובחנים בהן. בד בבד עם העלייה בשימוש אנחנו רואים גם עלייה בכמות ההרעלות שנובעת ממינון יתר, בטעות במכוון, או ילדים קטנים בבית שהגיעו בטעות לתרופה ולקחו אותה". הביטויים הקלאסיים של הרעלות מהסוג הזה: אגיטציה, יתר לחץ דם, דופק גבוה ושלשולים.

במקביל, 18,136 מקרי הרעלות וחשיפות בילדים בני שש ומטה דווחו בשנת 2021 למרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם. נתון זה מהווה 44% מהפניות למרכז ההרעלות הארצי בשנה החולפת (41,400 ייעוציים שניתנו ב-2021). מהנתונים שהוצגו עולה כי 94% מהמקרים בגילים הללו מתרחשים בבית, כאשר עיקר הגורמים להרעלה בגילאים הצעירים הם חשיפה לתרופות (45% מהמקרים) ונתון דומה (44%) עקב חשיפה לכימיקלים ובעיקר חומרי ניקוי ביתיים.

נושאים קשורים:  הרעלות,  הפרעות קשב וריכוז,  ילדים,  חדשות,  מינון יתר
תגובות
אנונימי/ת
15.07.2022, 12:40

500 מקרים מתוך 42000. ממש אסון לאומי.