חדשות

מחקר ב"בילינסון": תוסף תזונה נמצא משמעותי למניעת סרטן השד

במחקר נראתה ירידה בצפיפות השד בנשים בריאות נשאיות מוטציה בגן 1/2 BRCA שנטלו תוסף תזונה המורכב מירקות מצליבים

תוסף תזונה, ברוקולי. אילוסטרציה

מחקר שנערך במרכז דוידוף לסרטן בבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית מצא כי לתוסף תזונה שמורכב מירקות מצליבים (למשל: ברוקולי, קייל, כרוב וכרוב ניצנים) יש תפקיד משמעותי במניעת התפתחות סרטן השד בנשים בריאות הנושאות מוטציה בגן 1/2 BRCA. מממצאי המחקר עולה כי צפיפות השד של נשים שנטלו את התוסף ירדה בהשוואה לנשאיות באותו הגיל, שלא נטלו את התוסף. ממצא זה משמעותי כיוון שירידה בצפיפות השד קשורה בירידה בסיכון לפתח את המחלה.

המחקר נערך בהובלתה של פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של  השד ובשיתוף עם פרופ' דוד מרגל, מנהל מרפאת נשאי BRCA בגברים ממרכז דוידוף והאגודה למלחמה בסרטן.

במחקר השתתפו 23 נשים בריאות נשאיות 1/2 BRCA, ללא היסטוריה של סרטן השד, המטופלות במרפאת המעקב בבית החולים. נשים אלו נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן שד במהלך חייהן. הגיל החציוני של המשתתפות היה 47. הנשים נטלו תוסף מזון של 100 מ"ג DIM פעם ביום במהלך שנה אחת. קבוצה דומה של נשים ממרפאת המעקב של בית החולים, גם הן נשאיות BRCA, לא נטלו את התוסף והן היוו קבוצת ביקורת.

בתחילת המחקר ובתום שנת המעקב עברו המשתתפות סריקות MRI בהן נבדקו שני מדדים של צפיפות השד שביכולתם לנבא את הסיכון להתפתחות סרטן השד: המדד הראשון היה כמות הרקמה הבלוטית (fibroglandular tissue - FGT) והמדד השני היה האדרת רקע של רקמת השד (background parenchymal enhancement - BPE).

ממצאי המחקר הראו כי בקבוצת הניסוי שבה נטלו הנשים את תוסף ה-DIM, חלה ירידה בכמות הרקמה הבלוטית (FGT). בקבוצת הביקורת לא נראה שינוי מובהק בשני המדדים. תשע נשים דיווחו על תופעות לוואי בדרגת חומרה נמוכה עקב נטילת התוסף: שינויים ביציאות, בחילות, כאב ראש והחמרת בעיית עור קיימת.

פרופ' ירושלמי משאלי מסרה: "המחקר המקורי שנערך במרכז דוידוף תומך בצורך בהעמקת  מחקר בנושא התערבות תזונתית כפוטנציאל למניעת התפתחות סרטן השד. המחקר המלא פורסם בכתב העת Carcinogenesis".

נושאים קשורים:  צפיפות השד,  מחקר,  ירקות מצליבים,  פרופ' דוד מרגל,  בילינסון,  חדשות,  תוספי תזונה,  סרטן שד,  פרופ' רינת ירושלמי
תגובות