דיסק אופטי

הגיל מעלה סיכון לפגיעה בעצב הראייה אצל הסובלים מגלאוקומה

מחקר זה מצא כי גיל המטופלים עם גלאוקומה הוא גורם סיכון משמעותי לפגיעה בעצב הראייה

בדיקת עיניים (אילוסטרציה)
בדיקת עיניים (אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה לקבוע האם הזדקנות היא גורם בעל השפעה על הלחץ התוך עיני (IOP), הגורם לפגיעה בשכבת סיבי עצב הראייה (RNFL).

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה השתתפו מטופלים עם גלאוקומה או שנחשדו כסובלים מגלאוקומה, ממאגר Duke Glaucoma. שיעורי אובדן RNFL נבדקו ב-spectral-domain optical coherence tomographyי(SD-OCT) ושימשו להערכת התקדמות המחלה. משוואות הערכה כלליות שימשו לחקירת ההשפעה של האינטראקציה בין הגיל בתחילת המחקר ו-IOP ממוצע, על שיעורי אובדן RNFL לאורך זמן. המודלים הותאמו למין, גזע, אבחון, עובי הקרנית המרכזית, זמן המעקב וחומרת המחלה הבסיסית.

המחקר כלל 85,475 מדידות IOP ו-60,026 בדיקות SD-OCT של 14,739 עיניים של 7,814 מטופלים. זמן המעקב הממוצע של העיניים היה 3.5 ± 1.9 שנים. שיעור השינוי הממוצע בעובי RNFL היה 0.7 מיקרומטר לשנה (רווח בר-סמך 95%, 0.72- עד 0.67-). הייתה אינטראקציה משמעותית בין גיל ו-IOP ממוצע ושיעור אובדן ה-RNFL (רמת מובהקות 0.001) כאשר לעיניים מבוגרות יש שיעור מהיר יותר משמעותית של אובדן RNFL בהשוואה לצעירים באותה רמה של IOP. ההשפעה של IOP על שיעורי השינוי הייתה גדולה יותר באזורים התחתונית והעליונים של הדיסק האופטי.

הגיל הוא גורם משמעותי המשפיע על הקשר בין IOP לאובדן עובי RNFL כתוצאה מגלאוקומה לאורך זמן. מטופלים מבוגרים עשויים להיות רגישים יותר להתקדמות גלאוקומטית מאשר מטופלים צעירים באותה רמה של IOP.

מקור: 

Jammal A. A. Et al. (2020) Investigative Ophthalmology and Visual Science: 61(13)8

נושאים קשורים:  דיסק אופטי,  גלאוקומה,  לחץ תוך עיני,  מחקרים
תגובות