מגזין

"מגיפת הקורונה היא התגרות מוסרית כלפי האנושות"

פרופ' ריצ'רד הורטון, העורך המיתולוגי של The Lancet, ניצל את ימי הבידוד שנכפו עליו בהיותו חולה מלנומה לכתיבת ספר שבו הוא יורק אש וגופרית על מערכות הבריאות שלא היו מוכנות למגיפה

פרופ' ריצ'רד הורטון, העורך הראשי של The Lancet. צילום מתוך youtube

מעטים יודעים זאת כיוון שזה עניין אישי מאוד: בגיל 58, כשהוא נמנה עם אוכלוסיה בסיכון גבוה להידבקות בנגיף הקורונה ושוהה לכן מאז 23 במארס בבידוד בבית חד קומתי מוקף גינה וירק בצפון לונדון, מתמודד פרופ' ריצ'רד הורטון, העורך הראשי של The Lancet, עם סרטן העור מלנומה במצב מתקדם. בשל המחלה, שהחלה עם שומה קטנטנה, עבר כבר שלושה ניתוחים, אושפז לא מכבר לכמה ימים בבית חולים מקומי והוא מורשה לצאת מביתו אך ורק לטיפול אימונותרפי שהוא מצפה לסיימו החודש, אך הרצף הטיפולי נקטע עקב העומסים הכבדים בבתי החולים הציבוריים בבריטניה (של ה-NHS).

פרופ' ריצ'רד הורטון, טיפוס פרובוקטיבי שנוי במחלוקת, שלא אחת ממקד אליו ביקורת קשה בהיותו העורך הראשי ב-25 השנים האחרונות של אחד מכתבי העת הרפואיים החשובים ביותר בעולם, The Lancet, העניק בשבוע שעבר ראיון מיוחד ב"זום" לשבועון הניו יורקי רב היוקרה "ניו יורקר". "אינני חושב שאי פעם היה מצב שכל כך הרבה מידע רפואי הופק בתוך פרק זמן כה קצר כפי שזה קורה עתה עם פנדמיית ה-COVID-19", סיפר בראיון.

פרופ' ריצ'רד הורטון. "יש לי חרדה קבועה שמא נחמיץ משהו שהוא באמת חשוב לפרסום". צילום: מתוך youtube

פרופ' הורטון הוא אחד המבקרים החריפים ביותר כלפי ממשלת בריטניה בראשות בוריס ג'ונסון וגם כלפי ממשל ארה"ב ומדינות רבות אחרות ותגובת מערכות הבריאות הציבוריות שלהן למגיפה המשתוללת בעולם כבר יותר משבעה חודשים. הוא טוען שהממשלות כשלו בטיפול שהעניקו לאזרחיהן ואיננו חדל מלתקוף אותן.

ההחלטה של טראמפ לחדול ממימון ה-WHO - "פשע נגד האנושות"

את חצי הביקורת המושחזים שלו הפנה אישית גם כלפי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על החלטתו לחדול מלממן את ארגון הבריאות העולמי וכינה אותה "פשע נגד האנושות". את ראש ממשלתו ג'ונסון האשים בניהול כושל של המאבק במגיפה, טען שמדובר ב"עבירה בדרגת פשע פלילי שהעונש עליה הוא מאסר עולם", משום שהדרך שבה נוהלה המערכה נגד הנגיף הביאה למותם של כמעט 50 אלף בני אדם (נכון לסוף השבוע האחרון). כששואלים אותו מדוע הוא כל כך כועס, הוא משיב: "תסתכלו על המספרים".

בראיון לעיתונאי סם נייט, סיפר פרופ' הורטון, שעבד עד סוף שנות ה-80 של המאה קודמת כרופא בבית חולים, כי ב-24 בינואר השנה, ארבעה ימים בלבד לאחר שנשיא סין פרסם הצהרה ראשונה לציבור על הנגיף, The Lancet כבר פרסם מאמר ראשון בן שבעה עמודים שחיברו 29 רופאים מבית חולים בעיר ווהאן – דו"ח מחקר שמומן בידי האקדמיה הסינית למדעי הרפואה ובו תוארו לראשונה תסמיני ה-COVID-19 שכיום שגורים בפיהם של מאות מיליוני בני אדם בכל העולם.

במאמר תואר כיצד 12 חולים מבין 41 שהוחשו לבית החולים פיתחו "תסמונת נשימתית אקוטית", ARS, וכן ש-13 הוכנסו לטיפול נמרץ. הרופאים דיברו על "סערת ציטוקינים" – התגובה המסוכנת של המערכת החיסונית – והביעו חשש מפני תמותה נרחבת של אותם חולים. ואמנם, שישה מהמטופלים נפטרו. כשראה הורטון את הנתונים שנכללו בדיווח, הגיב: "Oh My God, כל כך הרבה מטופלים הוחשו לטיפול נמרץ? כל כך הרבה נפטרו? זה הולך להיות משהו גדול. זה הולך להיות משבר, קטסטרופה ממש. למעט מאוד מדינות תהיה היכולת לנהל נפחי תחלואה ותמותה שכאלה – אין על כך שום ויכוח".

פרשת ההידרוקסיכלורוקווין - "מעשה נוכלות ורמייה מונומנטלי"

עוד סיפר באותו ראיון כיצד מערכת The Lancet, שב-2023 תציין 200 שנה להיווסדו של כתב העת הרפואי, מוצפת בתקופה האחרונה בדיווחים על מחקרים מכל העולם העוסקים במגיפה ובנגיף – פי ארבעה וחמישה יותר מאשר בכל תקופה מקבילה אחרת.

"יש לי חרדה קבועה שמא נחמיץ משהו שהוא באמת חשוב לפרסום ודרוש לידיעת הקהילה הרפואית", סיפר וגם הודה שבמצב שכזה עולה גם החשש מפני טעויות, כפי שאכן קרה ב-22 במאי, כאשר עיתונו פרסם דו"ח מחקר שעסק בתרופה למלריה Hydroxychloroquine שנשיא ארה"ב התפאר שהוא נוטל אותה למניעת קורונה.

במאמר שפורסם נטען שנטילת התרופה יש בה כדי סיכון מוגבר להפרעת קצב לב עד מוות. בדיווח נמסר שהשתתפו במחקר 96,032 מטופלים בשש יבשות. אבל 13 ימים לאחר שהמאמר פורסם במהדורה המקוונת (ובניגוד למקובל לא עבר ביקורת עמיתים, כיוון שהורטון מיהר לפרסמו), מומחים לבריאות הציבור מכל העולם שמו לב לנתונים שנכללו בו והצביעו על כך ש"יש בהם אנומליות". התברר שהם סופקו למחברי הדו"ח על ידי חברה קטנה משיקגו ובדיקת הנתונים העלתה שכל החישובים שהיוו בסיס למסקנות פשוט שגויים, או עוותו. בין השאר: נופח מספר המתים מקרב מטופלים בתרופה זו באוסטרליה. גם עלו ספקות לגבי הנתונים שהתייחסו לכמה אלפי מטופלים באפריקה.

The Lancet ובעקבותיו גם ה-New England Journal of Medicine שגם בו התפרסם דו"ח המחקר, שהתבסס על מסד נתונים זהה, מיהרו להסירו מהשרתים שלהם והודו שחלה טעות מצערת בעצם הפרסום. הפרשה הסעירה את הקהילה הרפואית עד כדי כך שהיו שתהו שמא בגלל "תקלה שכזאת אבדו שני כתבי העת את אמון הציבור".

הורטון מגדיר עתה את האירוע המביך לתוכו נקלע עיתונו כ"מעשה נוכלות ורמייה מונומנטלי". עם זאת הודה בראיון ש"זה קורה מדי כמה שנים". בין השאר מנה בין הטעויות המהדהדות שבהן נפל בפח The Lancet גם את המאמר השערורייתי שפרסם הגסטרואנטרולוג ד"ר אנדרו ווייקפילד ב-1998 – אגב, עמיתו של הורטון בעת שעבדו יחד באותו בית חולים. באותו מאמר טען מחברו שיש קשר אפשרי בין החיסון המשולש לחצבת, אדמת וחזרת (MMR) שמקבלים ילדים לבין אוטיזם – קביעה שזכתה לביקורת קטלנית וכונתה "שערוריה מחפירה" .

מאמרו של ווייקפילד גם גרם נזק עצום למערכת הבריאות הבריטית משום שבעקבותיו חלה ירידה של 10% בשיעור ההתחסנות של ילדים ורק ב-2004 כאשר הוטלו ספקות לגבי מחברו ומניעיו, The Lancet הסיר אותו מארכיונו ונאלץ להתנצל.

פרשה סוערת נוספת במרכזה עמד העיתון בעריכת פרופ' הורטון היתה "המכתב הפתוח", שפורסם בקיץ 2014 ועליו חתמו 24 רופאים פלשתינאים. באותו "מכתב", שפורסם על רקע מבצע צוק איתן, הואשמה ישראל ב"פשעי מלחמה", "טבח" ו"חשד לשימוש בגז". פרסומו זעזע את הקהילה הרפואית בישראל וזכה גם לתגובות קשות מאוד בעולם. הורטון הואשם ב"גישה אנטי-ישראלית עקבית", אולץ להתנצל, הגיע לישראל לביקור שכונה "ההליכה לקנוסה" שלו, התחייב פומבית וגם עמד בהתחייבותו להקדיש באופן חריג מהדורה מיוחדת להישגי הרפואה בישראל, וכעבור שלוש שנים שיבח את מערכת הבריאות הישראלית במילים נלהבות: "אין דבר דומה בעולם לקופות החולים שלכם".

"לקחיה של השפעת הספרדית לא נלמדו"

הורטון סיפר כי ניצל את תקופת הבידוד שלו לא רק לניהול ולעריכת The Lancet אלא גם לכתיבת ספר, שבו הדגיש: "אני חייב למעשה את חיי לשירות ה-NHS". בספרו כלל מסרים וטקסטים שקיבל ממאות רופאים ואחיות שטיפלו בחולי קורונה ותיארו את מאבקם העיקש, ההרואי, לקבלת מיגון אישי, והציגו את הנעשה בבתי החולים במונחים "טבח טוטאלי" ו"משבר הומניטרי חסר תקדים". הורטון התלהב לכלול ביטויים אלה בספרו.

הספר יתאר את אי מוכנותן המוחלטת של מערכת הבריאות הבריטית ושל מדינות מפותחות רבות אחרות בהתמודדות עם הנגיף החדש והכשלונות המהדהדים שלהן. הוא מאזכר בו את השפעת הספרדית של 1918 וטוען: "מדהימה בעיני העובדה שלא הטביעה את מלוא חותמה על התרבות האנושית, שלא נלמדו לקחיה ואיש איננו יודע להסביר מדוע. ייתכן שבני אדם אינם רוצים להסתכל לאחור אלא רק קדימה. זה די מובן, כיוון שאנחנו רוצים להתקדם לתקופה אחרת אלא שיש בכך גם משום סיכון רב. מגיפת הקורונה איננה רק עוד מצב חירום בריאותי זמני, היא הרבה יותר. היא התגרות מוסרית כלפי האנושות כולה".

נושאים קשורים:  The Lancet,  פרופ' ריצ'רד הורטון,  קרונה,  כתב עת רפואי,  מגיפת הקורונה,  מגזין,  בוריס ג'ונסון,  דונלד טראמפ,  הידרוקסיכולורוקווין,  חיסונים,  חדשות
תגובות

כאשר ישקע אבק הקורונה והאנושות תלקק את פצעיה, אני מקווה שאחת התוצאות המבורכות תהיה ההכרה בחולשותיה של החשיבה האנושית והמסקנה הבלתי נמנעת שיש לעשות שימוש נרחב ב"תומכי החלטות" ממוחשבים מבוססי בינה מלאכותית.