• יו"ר: פרופ' ניר וסרברג
  • מזכיר: ד"ר איאן וייט
  • גזבר: ד"ר יפעת יוסף
  • יו"ר ועדה מדעית: ד"ר נועם שוסמן
  • חברי ועדה מדעית: ד"ר עדה רוזן, ד"ר ניר חורש
  • מרכז ועדת אינטרנט: ד"ר עידו מזרחי
דעות

התביעות על רשלנות רפואית עוברות דרך האותיות הקטנות

ניסוחים עם הסברים פתלתלים המתאימים למומחים באותיות קטנטנות - כך נראה טופס הסכמה להרדמה ואין פלא שהמטופלים רבים תובעים וטוענים בדיעבד "לא הסבירו לי". פרופ' יואל דונחין מציע טופס אלטרנטיבי ידידותי למשתמש

לאחר ניתוח לב פתוח שנמשך מספר שעות, החולה הועבר להתאוששות ולאחר שהתעורר מההרדמה, נפלה עליו חשיכה. הסתבר כי הוא התעוור בשתי עיניו - סיבוך נדיר ביותר בניתוח לב.

לאחר שחרורו והחלמתו תבע החולה את בית החולים. הסיבה: לא הסבירו לו את האפשרות שהסיכוי לאובדן ראייה לאחר ניתוח כזה, שנעשה אגב באופן דחוף להצלת חיים, נע בין 0.06% ל-0.113%.

מספר פעמים לאחר מכן הייתי עד לטענות כנגד בית החולים בטענה המתקבלת כל כך טוב על ידי עורכי דין ובתי המשפט: "לא הסבירו לי". במחקר שנערך על ידי רופאים בעלי רשיון לעריכת דין נמצא כי גם לאחר הסבר מפורט של לפחות 20 דקות לפני ניתוח שבר, נטענו לאחר מכן טענות כי לא היה הסבר מתאים למטופל.

היועצים המשפטיים של בתי החולים מעוניינים, כחלק מניהול הסיכונים שהם מבצעים, כי תתנוסס חתימה על גבי טופס משפטי שיוכיח כי אכן הוסברו לחולה הסיכונים והוא בחר באפשרות המתאימה, שהרי אי הימצאות חתימה עבור משפטן מוכיחה כי היה כאן מעשה רשלני. טפסי ההסכמה הנוכחיים דומים מאוד לחוזים לרכישת רכב או לתעודות אחריות על שואב אבק מתוחכם - הסברים פתלתלים המתאימים למומחים מנוסחים שחור על גבי לבן באותיות ובפונטים מהקטנים האפשריים.

בעקבות זאת, לקחתי את הטקסט המלא מטופס ההסכמה להרדמה וללא שינוי בניסוח עיצבתי אותו בצורה שתהא ברורה לכל, תבליט ותסביר את הסיכונים באופן ברור ותאפשר גם חתימה של מטופל שמבקש שההסבר לא יינתן כי "הוא סומך על הרופא".

סברתי לתומי כי משפטנים ומנהלי בתי חולים יאמצו (ללא כל תשלום) את הטופס המעוצב ויפיצו אותו. לפני שש שנים העברתי את הטופס החדש לעיון הר"י, אולם עד היום תגובתה בוששה לבוא. נאמר לי כי הטופס נשלח לחוות דעת שונות. מ"הנהלת הדסה" זכיתי לתגובה קלאסית: "הטופס עלול להפחיד את החולה" ולכן לא נכנס לשימוש בבית החולים שבו עבדתי ביחידת הבטיחות.

לפניכם, רופאים, עורכי דין ויועצים משפטיים, שלושת עמודי ההסכמה להרדמה שעוצבו על ידי יעל טוק בהיותה סטודנטית לעיצוב תעשייתי:

2.

3.

במסגרת אינטרנטית זו תוכלו לראות עד כמה "מפחיד" הטופס. אם תרצו לאמץ אותו – הוא ללא זכויות יוצרים ונועד לשימוש ציבורי.

אם הוא אכן מפחיד כפי שנטען, תוכלו תמיד לחזור ולהחתים חולה על צבר אותיות קטנטנות ואל תשכחו חותמת ותאריך.

לטופס המלא ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' יואל דונחין,  טופס הסכמה לניתוח,  הרדמה,  טפסי הסכמה,  תביעת רשלנות רפואית
תגובות
01.07.2020, 21:08

אתה חושב שהטופס שלך לא מבלבל עם פרטים מרובים וסיבוכים נדירים ביותר שמקובל לא להסביר עליהם?

לא ידעתי שמקובל לא להסבי ר. אני מכיר מקרים בהם טענו חולים שלא הסבירו להם שיתכן מוות או שבירת שיניים . מה שכתוב בטופס עם אותיות קטנות שעליו חותמים - מופיע בטופס שלי .

01.07.2020, 21:22

גאוני

11.07.2020, 14:43

כמה חבל שלא אימצו את הטופס...