• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

גרוטו העניק למיליארדר פטור מבידוד ושר הבריאות דורש ממנו לתת את הדין

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות עקף את הגורם היחיד המוסמך להעניק אישורים חריגים להקלות בבידוד ונתן פטור מבידוד לאיש העסקים טדי שגיא שהגיע לישראל מקפריסין | שר הבריאות: "לא אנהג בסלחנות – זוהי פגיעה קשה באמון הציבור"

פרופ' איתמר גרוטו. "ישראל במקום השלישי באירופה במספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מחיסונים"

שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה אמש (ד') את מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, העומד לסיים את תפקידו בימים הקרובים, לקיים בירור למשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, בעקבות דיווח בחדשות ערוץ 12 לפיו העניק המשנה למנכ"ל פטור מבידוד למיליארדר טדי שגיא שנחת בישראל מקפריסין במטוסו הפרטי בשבוע שעבר כדי ליטול חלק במסיבה רבת משתתפים בתל אביב. בעקבות הנחיה זאת הודיע בר סימן טוב לפרופ' גרוטו במכתב שהעביר אליו: "נדרשת הסקת מסקנות באופן מיידי". הבוקר דווח בחדשות 13 שגרוטו נדרש למעשה להגיש את התפטרותו. משרד הבריאות מסר כי מתן האישור היה משגה.

במכתבו לפרופ' גרוטו כתב עוד המנכ"ל: "לאור הפרסום החמור, אבקש לקבל ממך הבהרות לדברים, אם אכן ניתן הפטור ומדוע וכמו כן, אם היו מקרים דומים בעבר שבהם ניתן על ידיך פטור מחובת בידוד לאנשים השבים מחו"ל או מחובות אחרות אותן הטלנו על הציבור. על פניו, הפטור מבידוד, שלא על פי הנהלים, מהווה פגיעה קשה באמון הציבור", הוסיף בר סימן טוב ו"שר הבריאות הנחה אותי למצות את הבירור עימך". גרוטו התבקש לספק את ההסברים בכתב, עד הבוקר.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. ביקש הבהרות מגרוטו. צילום: פלאש 90

כמו כן כתב בר סימן טוב כי "אני תקווה שיש הסבר מקצועי ומשביע רצון לנושא והפרסום יתברר כעורבא-פרח". העתקים מהמכתב הועברו לשר וגם ליועץ המשפטי של משרד הבריאות.

השר אדלשטיין פרסם את התגובה הבאה: "מדובר בפגיעה קשה באמון הציבור ובטעות חמורה בשיקול הדעת. במקרים שכאלה לא אנהג בסלחנות. בשעה שיש מאמץ רב להסביר לציבור את חשיבות העמידה בהנחיות וכאשר אנחנו קוראים להגברת האכיפה, לא ייתכן שיהיו פטורים מבידוד שיסכנו את בריאות הציבור".

שר הבריאות הוסיף כי "יבחן את העניין בכל הכלים המשמעתיים העומדים לרשותו" וכי הוא מצפה לקבל תשובות מהבירור כבר היום.

שר הבריאות יולי אדלשטיין. "טעות חמורה בשיקול הדעת". צילום: משרד הבריאות

התקיפות שמפגין שר הבריאות החדש במיוחד עתה היא גם על רקע העלייה הניכרת בשיעורי התחלואה בקורונה בימים האחרונים המעוררת דאגה רבה.

לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות", פרופ' גרוטו "עלול להיות מודח מתפקידו". כמו כן נמסר שאת הבקשה לקבלת הפטור שהגיעה אליו במייל, חתם פרופ' גרוטו בשתי מילים "מאשר, איתמר".

עוד נמסר כי שגיא פנה תחילה לבר סימן טוב בבקשה לקבלת הפטור מבידוד אך סורב ואז פנה לפרופ' גרוטו, שנעתר לבקשתו. יזם הנדל"ן והמיליארדר שגיא השתתף במסיבת בר מצווה שהתקיימה במגדל דירות בצפון תל אביב בדירת הגג של איציק טולדנו, אביה של בת הזוג של הזמר עומר אדם, ובה השתתפו ידוענים נוספים, ביניהם גם ח"כ ניר ברקת. לאחר מכן חזר שגיא לקפריסין, שם הוא מתגורר עם משפחתו.

במשרד הבריאות נשקלה האפשרות להגיש נגדו תלונה על הפרת בידוד שהקנס עליה הוא 5,000 שקל, אך שגיא הציג את האישור שקיבל מפרופ' גרוטו. ב"הארץ" דווח שהאישור גם הוצג כששגיא זומן לחקירה במשטרה בחשד להפרת תקנון החירום.

מקורבים לשגיא, לפי הדיווחים השונים, מסרו שהציג מסמכים רפואיים ואסמכתאות כתנאי לקבלת הפטור. קפריסין נחשבת ל"מדינה ירוקה" עקב מיעוט מקרי קורונה. דובר מטעמו של שגיא מסר לתקשורת: "טדי שגיא הגיע לישראל כחוק ופעל בהתאם לחוק ולפי ההנחיות המתאימות שקיבל".

עוד מדווח הבוקר כי פרופ' גרוטו עקף את סמכותו של הגורם הבכיר היחיד במשרד הבריאות שהוסמך להעניק אישורים חריגים של הקלות בבידוד – ד"ר אשר שלמון, המשמש מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים.

"ידיעות אחרונות" מסר כי שגיא הציג כמה נימוקים נוספים לבקשתו בנוסף לכך שהגיע מ"מדינה ירוקה" וכי לפני חודשיים נדבק בנגיף הקורונה בלונדון והחלים, העביר תוצאות בדיקות דם שאישרו את החלמתו ואיננו מדביק אחרים וכן שעבר בדיקת קורונה נוספת לפני שעלה לטיסה".

כזכור, עם פרוץ משבר הקורונה העניק פרופ' גרוטו פטור מבידוד גם לשחקני קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב לאחר ששבה ממשחקה בוולנסיה, ספרד, ב-22 בפברואר וכעבור ימים אחדים טסה למשחק בבלגרד. הפועל ירושלים קיבלה אישור דומה לטיסה למשחק ביוון.

אין זו הפעם הראשונה שבאים לישראל נוסעים במטוסים פרטיים הזוכים ליחס מיוחד וחריג מבחינת דרישות החוק. לפני כמה שבועות, כאשר עדיין היתה חובת בידוד במלונות לחוזרים מחו"ל, פורסם שהנוסעים הנכנסים לישראל באמצעות מטוסים פרטיים לא עוברים ולא עברו בשום שלב תהליך מיון הקשור לקורונה ולא חלה עליהם כל חובת בידוד במלונות מפוקחים.

משרד הבריאות מסר אמש: "מתן האישור היה משגה. מדובר בטעות חמורה בשיקול הדעת". התנועה לאיכות השלטון הגיבה: "מעבר לכך שמדובר בכשל ערכי חמור, מדובר בסיכון בריאות הציבור על ידי הממונה הישיר על הנושא. על פרופ' גרוטו להניח את המפתחות עוד הלילה".

נושאים קשורים:  פרופ' איתמר גרוטו,  יולי אדלשטיין,  בידוד,  פטור מבידוד,  עומר אדם,  טדי שגיא,  נגיף הקורונה,  חדשות,  קורונה,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
11.06.2020, 09:55

מריח כמו סיכול ממוקד.
המנכ"ל ממילא עזב בעצמו ומחפשים תרוץ להכנס בגרוטו , אולי כדי לרצות את הציבור, אולי מסיבה אחרת.
כולי תקווה שלא יעשה להם חיים קלים ולא יתפטר. אם מישהו בצמרת כל כך מתעקש לשחק מלוכלך, שילכלך את הידיים עד הסוף. נראה את אדלשטיין משתמש כדבריו "בכל הכלים המשמעתיים העומדים לרשותו"

אנונימי/ת
11.06.2020, 12:09

מי מטיף פה מוסר ?
פוליטיקאי שבשבתו כיו"ר הכנסת הפר צו של בג"צ ???

אנונימי/ת
11.06.2020, 12:25

אין צורך ללכת רחוק. אפשר גם לתת דוגמה מאותו תחום: לא זכור לי שליצמן התפטר אחרי שנדבק בקורונה עקב הפרת ההנחיות (לכאורה.... לכאורה......).
הוא פשוט קבל מינוי במשרד אחר

אנונימי/ת
13.06.2020, 23:56

לשיטתך, אסור לאסתר חיות להטיף מוסר משום שחרגה מסמכותה בפסק הדין בבג"צ איידלשטיין.

אנונימי/ת
15.06.2020, 15:59

אתה מדבר על יו"ר הכנסת שמתוקף תפקידו שמר על עצמאות הרשות המחוקקת (!) כאשר הרשות השופטת ניצלה את כוחה וחרגה מסמכותה ופעלה בניגוד לחוק?

העניין פה מאד פשוט: אם בכיר במשרד הבריאות הפר את התקנות ופעל בניגוד לנהלים, יש לפעול בהתאם. אם יש הסבר מניח את הדעת ואין כאן פעילות שחרגה מהכללים, אז ניתן להמשיך כרגיל.

מצטער, אבל לא כולם בג"ץ ש"יכולים לפעול על דעת עצמם בלי להיות כפופים לנהלים או לשון החוק"...

אנונימי/ת
15.06.2020, 16:02

אכן, מצד הדין, באמת לשופט אין סמכות להטיף מוסר, כלי קשר אם הם עוברים על החוק או חורגים מסמכות. הטפת מוסר זה תפקיד של מחנכים. שופטים אמורים לפעול לפי החוק בלבד. "הטפת מוסר" זה לא מסגרת תפקידם ומזהמת את פסקי הדין כאשר פסקי הדין הופכים להיות "עונשים חינוכיים/מוסריים".

כמובן שכאזרחית, אסתר חיות, יכולה להחליט להטיף מוסר. גם בנימים נתניהו כאזרח, וגם כתב, וגם מגיב אנונימי ולאך אחד אין "זכות" או "סמכות" מוסרית מיוחדת.

ואני בהחלט מסכים איתך - במקרה של אדלשטיין, בג"ץ ביזו את עצמם בכך שחרגו מסמכותם באופן בוטה ופעלו בניגוד לחוק והשתמשו בבריונות לפגיעה ברשות המחוקקת וזיהום הרשות השופטת בפוליטיקה. חבל. פעם היו שופטים בירושלים. היום יש פוליטיקאים בבג"ץ...