מחקרים - נגיף הקורונה

במחקר חדש נמצא קשר בין סוג הדם לבין סיכון מופחת להידבק בקורונה

נתונים ראשוניים ממחקר שבו השתתפו יותר מ-750 אלף איש מעלים: אנשים עם סוג דם O נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות בקורונה

בדיקה מעבדה, נגיף הקורונה. אילוסטרציה

מחקר שהוגדר כ"ראשוני מאוד" והועלה השבוע לאתר MedRxiv שבחסות אוניברסיטת ייל וכתב העת הרפואי BMJ, בהיותו נועד לדיווחים בתחום הבריאות והרפואה על מחקרים בטרם עברו ביקורת-עמיתים ובטרם פורסמו בכתבי עת מקצועיים, טוען שאנשים עם סוג הדם O כנראה נמצאים בסיכון מופחת להידבק בנגיף הקורונה ולהגיע לאשפוז בבית חולים.

המחקר בוצע על ידי צוות בחברת 23andMe העוסקת בבדיקות גנטיות.

בדיווח נמסר כי נתונים ראשוניים ממחקר שבו השתתפו יותר מ-750 אלף איש הראה שאצל בעלי סוג הדם O יש סיכוי נמוך בשיעור של 18%-9% לקבל תוצאה חיובית בבדיקת קורונה. אנשים שנחשפו לנגיף, בכלל זה עובדים במערכת הבריאות, כנראה נוטים בשיעור יותר נמוך המוערך ב-26%-13% לקבלת תוצאה חיובית.

ביתר פירוט דווח כי 1.3% מבעלי סוג הדם O שהשתתפו במחקר קיבלו תוצאות חיוביות לנגיף בבדיקות דיגום שעברו, 1.4% מקרב בעלי סוג הדם A,י1.5% מקרב בעלי סוג הדם B ו-AB.

כן נמצא לעניין מידת החשיפה לנגיף, שאלה עם סוג הדם O היו בעלי נטייה פחותה לתוצאה חיובית של 3.2%, לעומת 3.9% של בעלי סוג הדם A,י4% של בעלי סוג הדם B ו-4.1% של בעלי AB.

עוד נמסר בדיווח כי הצוות זיהה וריאנט של הגן ABO המקדד להבדלים בין סוגי הדם, והוא כנראה אחראי לכך שיש אנשים עם סיכון נמוך שתוצאות הבדיקות שלהם יהיו שליליות. יש משמעות לממצא זה משום שנגיף הקורונה נקשר להפרעות בקרישת דם ולמחלות קרדיווסקולריות.

חברת הבדיקות הגנטיות מסרה כי המחקר נמשך גם לשם כך גיוס משתתפים נוספים "ואנו מקווים שנוכל להשתמש בפלטפורמת המחקר שלנו לשם הבנה טובה יותר כיצד ומדוע יש הבדלים בין אנשים שונים בתגובה לנגיף Covid-19 וכדי לפרסם את הדו"ח המלא של הממצאים נדרשת הבנה מעמיקה יותר עבור הקהילה המדעית והרפואית".

חוקרים במוסדות נוספים ברחבי העולם חוקרים את ההיבטים הגנטיים הקשורים בתחלואת קורונה ואם הגנטיקה תוכל לספק תשובות לשורה ארוכה של שאלות על הנגיף, בכלל זה מדוע יש אנשים שנדבקו בו וסובלים ממחלה הרבה יותר חמורה לעומת חולים אחרים.

החברה שילבה לצורך המחקר את מאגר הנתונים שמצוי בידיה ממכירת בדיקות גנטיות ישירות לצרכן והסקרים שהיא מבצעת עם אותם צרכנים. המידע שהיא אוספת כולל גם תוצאות בדיקות גנטיות עבור בתי חולים. כן אספה החברה נתונים על הנגיף והתסמינים שהוא גורם.

מסד הנתונים הזה כולל גם ממצאי מחקר אחר שנעשה בסין, גם הוא עדיין לא עבר ביקורת עמיתים ועסק בקשר שבין המחלה והגן ABO. המחקר בסין מצא עוד קודם לכן שאנשים עם סוג דם O נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות בקורונה.

מחקר אחר שנעשה על ידי צוות מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק מצא שרק אנשים עם סוג דם O+י(O-positive) נוטים פחות מאחרים לקבל תשובות מאומתות לנגיף קורונה בבדיקות שהם עוברים. המחקר החדש של חברת הבדיקות הגנטיות טוען שאין הבדלים בין בעלי סוג דם O+ לבין O-י(O-negative).

עוד לפני שפרצה מגיפת ה-Covid-19, זיהו מדענים קשר בין סוגי הדם לבין רגישות גבוהה לזיהום, למשל למחולל המלריה. סוגי הדם יכולים להיות קולטנים לנגיפים, טוקסינים וטפילים או שהם ממלאים תפקיד של "קולטני-כזב" שמונעים ממחולל מחלות להיקשר לרקמות בגוף.

האפקטים לגבי סוג O נמצאו גם לאחר תאימות לגיל, מגדר, מוצא אתני, BMI ומחלות רקע. יש עדיין וריאנטים בין אנשים עם סוגי דם שונים.

בתגובה לפרסום הנרחב של ממצאי המחקר בתקשורת הבינלאומית, אמר אתמול פרופ' סקתיאל וייפורי, קרדיולוג ומומחה לפרמקולוגיה באוניברסיטת רידינג הבריטית, כי לדעתו "המחקר סובל ממגבלות, שכן החוקרים לא ניסו לברר גורמי סיכון נוספים שגורמים לרגישות גבוהה יותר לנגיף. הם לא מסבירים מדוע סוג הדם O איננו מספק הגנה של 100% אחוז מפני הזיהום הויראלי".

פרופ' לורה קולינג מהמחלקה לפתולוגיה באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ציינה שלדעתה למחקר מגבלה משום שהוא מבוסס וסומך על דיווחים עצמיים של המשתתפים לגבי סוגי הדם שלהם ולגבי החשיפה לנגיף, ללא קבוצות ביקורת. שניהם המליצו "להיות זהירים לגבי הסכנה להידבק בנגיף ללא קשר לסוג הדם או לסמוך עליו כגורם מגן".

נושאים קשורים:  סוג דם,  סוג דם O,  נגיף הקורונה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  קורונה,  מחקרים
תגובות

התחלואה הכבדה קשורה בגנים או מאפיינים הסטוריים בפיזור לטיני-רומי. מדינות שהיו בעבר מרכזה של הקיסרות הרומית ו/או קיבלו מהגרים רבים שמוצאם לטיני - סבלו מתמותה חמורה ואף קיצונית ( איטליה , ספרד , צרפת , בריטניה) . לעומת זה , מדינות ים תיכוניות שהיו בעיקרן תחת שלטון איסלמי - עותמני , כמעט שלא הרגישו את המחלה ( יוון , שאר מדינות הבלקן , צפון אפריקה , מצרים , ירדן , סוריה ) . במזרח הרחוק התחלואה שולית , יחסית לגודל האוכלוסיות , ארה"ב היא מדינת מהגרים עם הרבה בעלי גנים לטיניים , וישראל היא גם מדינת מהגרים עם מקורות מהרבה ענפים לאומיים-גנטיים .

14.09.2020, 11:58

לא ברור לי עד כמה סוגי הדם מגדירים את היכולת להידבקות או הגנה אבל חשוב לציין שללא הסבר מפורט על כל הסוגי דם A A+BB+ab וכו לא נבין לעומק את יתרונות המחקר