קורונה בישראל

נחתם הסכם עם חברה סינית לאספקת ציוד לביצוע אלפי בדיקות מעבדה יומיות

במהלך חול המועד פסח יצטמצם כנראה מספר בדיקות הדיגום היומיות בשל מחסור בחומרי מעבדה | ניתנת עדיפות זמנית לבדיקות לחולים מאושפזים על פני דגימות שאוסף מד"א במתחמי "היבדק וסע" ובבתים

עדכון תוכנה של מכשור המעבדות ומחסור בחומרי מעבדה גרמו לירידה במספר הבדיקות היומיות. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

חברת BGI הסינית תספק לישראל מכשור וחומרים לביצוע 10,000 בדיקות PCR יומיות. המכשירים יוצבו בשש מעבדות של קופות החולים במהלך השבועיים-שלושה הקרובים. שווי העיסקה שנחתמה אמש (ג') על ידי משרדי הבריאות והביטחון – 90 מיליון שקל. בכך תתאפשר הגדלה משמעותית של מספר בדיקות הדיגום היומיות לאימות נגיף הקורונה.

הצורך המיידי בהצטיידות מיוחדת זאת עלה לאחר שחלה ירידה במספר הבדיקות היומיות שמבוצעות בישראל. אתמול למשל בוצעו רק כ-5,000 בדיקות. משרד הבריאות הבהיר כי הסיבה לכך היתה  הצורך בעדכון תוכנה למכשור המעבדות לשם התאמה לפעילות המבוצעת בחלק מהן עם הריאגנטים, החומרים הכימיים הדרושים לשם פיענוח הדגימות.

על פי נתונים שסיפק משרד הבריאות אתמול ניתן היה לראות בבירור ירידה במספר הבדיקות היומיות בשלושה הימים הקודמים: מ-9,279 שבוצעו ב-5 במארס ל-7,250 ביום שלמחרת.

ההערכה היא שבמהלך חול המועד פסח יצטמצם מספר בדיקות הדיגום היומיות בשל מחסור בחומרי מעבדה להפקת ה-RNA בשלב הפיענוח הראשון שנעשה במעבדה רפואית. רק ביום חמישי בשבוע הבא אפשר יהיה כנראה לחזור ל-9,000 בדיקות יומיות. כך או כך, היעד שנקבע 30 אלף בדיקות יומיות עדיין רחוק.

אתמול גם התברר שמפעלים בגרמניה ודרום קוריאה שבהם מיוצרים חומרים אלה צמצמו את קווי הייצור. חומרי בדיקה חלופיים אבל בכמות מוגבלת אמורים להגיע לישראל מארה"ב, אלא שיש להתאימם למכשור המעבדות המקומיות. נכון לשלשום, רק ארבע מתוך 27 מעבדות שמבצעות עתה את הבדיקות הוסבו לשימוש בחומרים החלופיים. בעקבות זאת ניתנה הוראה להעניק זמנית עדיפות לבדיקות לחולים מאושפזים על פני דגימות שאוסף מד"א במתחמי "היבדק וסע" ובבתים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מעבדות רפואיות,  מגיפה,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות