אלטרומבופאג

השימוש באלטרומבופאג במטופלים בני 65 ומעלה עם טרומבוציטופניה אימונית

חוקרים סבורים כי אלטרומבופאג הינו יעיל ובטוח כטיפול בטרומבוציטופניה אימונית, בבני 65 ומעלה

קשיש מאושפז בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

ידוע זה מכבר כי אלטרומבופאג משמש כטיפול בטרומבוציטופניה אימונית (immune thrombocytopenia - ITP). עם זאת, ייתכן כי תוצאותיהם של מחקרים קליניים לא משקפות באופן מדויק את המציאות הקלינית בפועל. החוקרים העריכו את השימוש באלטרומבופאג כטיפול בטרומבוציטופניה אימונית ראשונית ושניונית, באוכלוסייה של בני 65 ומעלה.

החוקרים בחרו 106 חולי ITP ראשונית (16 עם ITP שאובחנה לאחרונה, 16 עם ITP עיקשת ו-74 עם ITP כרונית), בנוסף ל-39 חולי ITP שניונית (20 עם ITP משנית להפרעות במערכת החיסון, 7 עם ITP משנית למחלות זיהומיות, ו-12 עם ITP משנית להפרעות לימפופרוליפרטיביות). החוקרים העריכו את הנבדקים באופן רטרוספקטיבי.

החוקרים מצאו כי הגיל החציוני של הנבדקים היה 76 (טווח בין-רבעוני 70-81). 75.9% מהנבדקים הגיבו ברמת הטסיות, כולל 66.2% עם תגובה מלאה. משך הזמן החציוני להתאוששות הטסיות היה 14 ימים (טווח בין-רבעוני 8-21). כמו כן, הזמן החציוני עם תגובה היה 320 ימים (טווח בין-רבעוני 147-526). החוקרים דיווחו על 63 מקרים של תופעות לוואי, בעיקר בדרגה 1-2. השכיחים ביותר היו הפרעות כבד ודרכי מרה (על סמך תוצאות בבדיקות מעבדה) וכאבי ראש. תופעות הלוואי היחידות הקשורות לקרישה שדווחו היו אירוע איסכמי חולף בודד (ב-ITP שאובחן לאחרונה), ושני מקרים של תסחיף ריאתי שעברו מאליהם (ב-ITP משני).

החוקרים הגיעו למסקנה כי אלטרומבופאג הינו יעיל ובטיחותי בחולי ITP בגילאי 65 ומעלה, עם ITP ראשוני או משני למחלות אחרות. עם זאת, תוצאות היעילות ב-ITP משני למחלות לימפופרוליפרטיביות היו לא טובות. דווח על מספר גבוה יחסית של מקרי מוות.

מקור: 

Gonzalez-Lopez, T. J. et al. (2020). European Journal of Haematology. https://doi.org/10.1111/ejh.13370

נושאים קשורים:  אלטרומבופאג,  טרומבוציטופניה אימונית,  מחקרים
תגובות