קורונה בישראל

40 חולי קורונה בישראל יקבלו תרופה נסיונית במסגרת ניסוי קליני בינלאומי

התרופה קבזרה שתינתן לחולים במצב בינוני-קשה נועדה במקורה לדלקת פרקים | גם התרופה הנסיונית אביגן, שהגיעה לישראל מיפן, נבחנת כמענה לטיפול בקורונה

אמפולות, תרופות אונקולוגיות (צילום: אילוסטרציה)

כ-40 חולי קורונה במצב בינוני וקשה המטופלים עתה בבתי החולים שיבא, הדסה עין כרם ואסותא-אשדוד יקבלו תרופה נסיונית חדישה, "קבזרה" של חברת סאנופי, במסגרת מחקר קליני בינלאומי ראשון בתרופה זאת שיימשך כחודשיים ובו ישתתפו בסך הכל 300 חולים משמונה מדינות.

בדיווח של מיטל יסעור בית-אור, הבוקר (ג') ב"ישראל היום" נמסר כי החולה הראשונה בארץ שקיבלה תרופה זאת, בעירוי תת עורי, היא בת 64 שמצבה הגודר בינוני ומאושפזת ב"שיבא". התרופה במקורה נועדה לטיפול בדלקת פרקים וההערכה שתסייע לטפל בתסמיני הקורונה.

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא". "בתוך שבועות ספורים ניתן יהיה לקבל תמונת מצב ראשונית על השפעת הטיפול". צילום: דוברות בית החולים

המחקר בתרופה זאת נועד לבדוק באופן מבוקר את בטיחותה ויעילותה. עד היום החולים בישראל שהיו במצב קשה קיבלו כמה תרופות נסיוניות במסגרת "טיפולי חמלה" והרופאים מסרו שלא ניתן עדיין לדעת איזו תרופה השפיעה, אם בכלל, על שיפור מצבם.

חברת סאנופי החליטה לבצע את המחקר בתרופה זאת לאחר שהתברר שחולים בסין שקיבלו מרכיב דומה, שלא במסגרת מחקרית, הגיבו בצורה טובה.

ד"ר איציק לוי, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל מרפאת האיידס ב"שיבא", מסר: "במצבי חירום כמו מגיפות יש נטייה לתת כל מיני טיפולים אך יש חשש שיזיקו יותר מאשר יועילו. החלטנו כאסטרטגיה שניתן תרופות במסגרת מחקרים קליניים כאשר חולה מפתח סערת ציטוקינים. ההערכה שהטיפול עשוי כנראה להפחית את החומרים המתפתחים בגוף החולה וגורמים לדלקת, בעיקר אינטרלוקין. חולי קורונה אינם מתים מהנגיף עצמו באופן ישיר אלא כתוצאה מזיהום שגורם לתגובה קשה של המערכת החיסונית שמחוללת מצוקה נשימתית חריפה".

על מתן התרופה לחולה הראשונה ב"שיבא" החליטה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, שמסרה: "בתוך שבועות ספורים ניתן יהיה כנראה לקבל תמונת מצב ראשונית על השפעת הטיפול".

בתוך כך התברר כי אחת התרופות האחרות שסומנה כמועמדת לחולי קורונה - רמדיסיביר, הניתנת כטיפול חמלה ובמסגרת ניסוי קליני - מבוקשת בכל העולם וכרגע לא ניתן להשיגה בארץ. בהנחיות  ארגון הרוקחות צוין כי "בקשות לטיפולי חמלה לא יתקבלו מלבד עבור נשים הרות וילדים מתחת לגיל 18". עוד נודע כי תרופה נסיונית אחרת, אביגן, הגיעה לישראל מיפן.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תרופה לקורונה,  ניסוי קליני,  חולי קורונה,  סאנופי,  חדשות,  קורונה,  מגיפה,  ד"ר איציק לוי,  פרופ' גליה רהב
תגובות