• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר חדש מפריך את הקשר בין זמן מסך ורשתות חברתיות לדיכאון בילדים ונוער

מחקר אמריקאי חדש סותר את ההנחות הקודמות: שימוש במכשירים סלולריים וברשתות חברתיות אינו הגורם העיקרי לעלייה בדיכאון בקרב ילדים ונוער

שימוש בטלפונים חכמים בקרב ילדים, רשתות חברתיות. אילוסטרציה

עבודה שבה נותחו מחדש עשרות מחקרים שנעשו בין 2014 ל-2019 דיווחה השבוע במאמר סריקה שפורסם ב-The Journal of Child Psychology and Psychiatry ובו נטען כי בניגוד להנחות קודמות, קיים קשר חלש ולא עקבי בין פעילות של ילדים ונוער ברשתות החברתיות לבין דיכאון וחרדה. מחברות דו"ח המחקר המסכם הן פרופ' קנדיס אודגרס (Candice L. Odgers) מאוניברסיטת קליפורניה בארווין ופרופ' מיכאלינה ג'נסן מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שתיהן בתחום הפסיכולוגיה.

בדו"ח נכתב: "לא נראה שיש בסיס ראייתי שיסביר את הפאניקה והבלבול סביב ההנחה, שאיננה מוצקה, בדבר הפגיעה שאנחנו ובמיוחד ילדינו חווים בשל בהייה בטלפונים ניידים ושהמכשירים מהווים סיכון משמעותי על הבריאות הנפשית שלנו".

החשש בהקשר זה לגבי "טלפונים חכמים" הוביל את הקונגרס האמריקאי להעביר חקיקה על מנת לבחון את ההשפעה של השימוש במכשירים הללו ודחף משקיעים ללחוץ על חברות הטכנולוגיה הגדולות לשנות את הדרך שבה הן פונות לקהל הצעיר במסגרת פעילויות השיווק שהן נוקטות. עם זאת, מחברות דו"ח המחקר טוענות ששימוש ממושך במכשירים הסלולריים בהחלט יכול למנוע מילדים ונוער לבצע פעילויות חשובות לבריאותם, כמו פעילות גופנית.

מחברות הדו"ח ציינו ש"התפישה האומרת כי יותר מדי זמן מסך אחראי לבעיות חברתיות, כמו העלייה בשיעור מקרי החרדה ובעיות שינה בקרב הנוער, איננה מוכחת". ברוב המקרים, הדגישו, הטלפון הנייד היה רק הטריגר לבעיה שתצוץ גם אצל צעירים שאינם משתמשים במכשיר הזה בהגזמה. ההתמקדות בהרחקת ילדים ונוער מהמסכים מקשה, לדבריהן, על הדיון בסוגיה כיצד להפוך את הטלפונים שימושיים יותר בקרב אנשים עם הכנסה נמוכה המשתמשים בהם יותר, או כיצד להגן על פרטיותם של בני הנוער החולקים את חוויותיהם ברשת.

במאמר ציינו שתי החוקרות כי קיימת עלייה ניכרת במשך הזמן שצעירים בארה"ב מבלים מול מסכים ובתקשורת מקוונת. בני 18-13 לדוגמה, לפי מחקר אחד, מבלים מול המסכים שלא לשם לימודיהם 6.67 שעות בממוצע ביום ובני שמונה עד 12 מבלים מול מסכים 4.6 שעות.

עוד הצביעו מחברות הדו"ח כי קיימת עלייה בשיעור חסר תקדים במקרים שבהם צעירים אמריקאים מפגינים ביטויי חרדה, התנהגויות ומחשבות אובדניות וגם במקרים של התאבדויות – עלייה של פי שלושה בין 1999 ל-2017 ובאופן ספציפי בקרב בנות בגילאי עשר עד 14. כל זאת כאשר קיימת בשאר העולם מגמת ירידה. עם זאת בעיות רגשיות בשיעור גבוה דווחו מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת במדינות גרמניה, יוון, שבדיה, איסלנד, נורבגיה וניו זילנד.

במחקר אחר שפרסמה קודם לכן  איימי אורבן (Amy Orben) המתמחה בפסיכולוגיה של המדיה החברתית מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית ב-Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology ובמחקר שעמד לפרסם עמיתה פרופ' ג'ף הנקוק (Jeff Hancock) מהמעבדה למדיה החברתית באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, שניתח מחדש 226 מחקרים, הגיעו למסקנות דומות.

מנהל המחקר במכון האינטרנט של אוניברסיטת אוקספורד, אנדרו פז'יבילסקי, האשים את עורכי המחקרים הקודמים בהתעסקות מוגזמת בנושא הזה: "כל אלה שמפחידים אותנו מפני מסכים מצאו נושא שמעסיק את החברה ומייצר עניין בהם, אבל בדרך הם גם גורמים נזק אדיר בעיקר אם הם מתכננים להמשיך ולרכוב על הגל הזה", אמר פז'יבילסקי ל"ניו יורק טיימס". על דבריו חזרו כלי תקשורת נוספים בארה"ב.

פרופ' הנקוק אמר: ״הדיון הנוכחי סביב השימוש בטלפונים ובריאות הנפש הוא הרבה הייפ ופחד. אם משווים את אפקט השימוש בטלפון לאכילה נכונה או שינה או עישון, זה אפילו לא מתקרב. כשמסתכלים על כל סוגי האושר האפשריים – גודל האפקט הוא בסופו של דבר אפסי".

הוויכוח סביב זמן מסך ובריאות נפשית החל בראשית עידן האייפון. ב-2011 פרסמה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מסמך שצוטט באופן נרחב והזהיר רופאים מפני מה שכונה "דיכאון פייסבוק". אולם, ב-2016 עם הופעת מחקרים נוספים, הוסרה האזהרה בדבר "דיכאון פייסבוק" ומחברי המסמך מארגון רופאי הילדים האמריקאי הדגישו את קיומן של ראיות נוגדות למה שסברו קודם לכן מול היתרונות החיוביים הפוטנציאליים שיש בשימוש ברשתות חברתיות.

ה-WHO המליץ בשעתו שפעוטות בני פחות משנה לא ייחשפו כלל למסכים אלקטרוניים ובני שנתיים עד ארבע לא יותר משעה ביום, "כדי שלא יפתחו הרגלי זמן-מסך יושבניים". בכירי חברות הטכנולוגיה ב"עמק הסיליקון" המליצו, אגב, לעמיתיהם ועובדיהם, להרחיק ילדים קטנים ממסכים ומתוכנות.

בדיווח ציינו מחברות המחקר הנ"ל במסגרת גילוי נאות כי לא קיבלו כסף מחברות טכנולוגיה ושהן ברורות בביקורת שלהם כלפי התעשיה גם בנושאים אחרים כמו בסוגיית הפרטיות וחוסר השקיפות של החברות.

נושאים קשורים:  חדשות,  זמן מסך,  טלפונים חכמים,  דיכאון בילדים,  אובדנות בילדים ונוער,  מחקר
תגובות