סרטן שד

איך ניתן לעכב תאי שד סרטניים עם פוטנציאל גבוה ליצירת גרורות?

החוקרים הדגימו כי תאי שד סרטניים בעלי פוטנציאל גבוה ליצירת גרורות רגישים מאוד לפקטור גדילה המופרש ממאקרופאג'ים וכי חסימה של מסלול MET בתאים הסרטניים יכולה להפחית את היווצרות הגרורות

תאים סרטניים. אילוסטרציה

מאקרופאג'ים הקשורים לגרורות (MAM – metastasis-associated macrophages) מקדמים צמיחה קבועה של תאי סרטן השד באזור הגרורות, ולכן הם מהווים מטרה טיפולית אטרקטיבית לטיפול בגרורות של סרטן השד, שהן בעצמן גורם מוביל לתמותה הקשורה לסרטן בקרב נשים. עם זאת, המנגנון המדויק העומד מאחורי הגדילה של הגרורות המתווכת ע"י MAM לא תואר בצורה בהירה.

החוקרים השתמשו במודלים של עכברים עם גרורות של סרטן השד והצליחו להראות ש-MAMs מבטאים באופן ייחודי פקטור גדילה של הפטוציטים (HGF – hepatocyte growth factor) בגרורות. בנוסף, החוקרים הראו כי אוכלוסיות נבחרות של תאים סרטניים עם פוטנציאל גרורתי גבוה (תאים סרטניים שיכולים ליצור גרורות בעכברים עם מספר גבוה והיארעות גבוהה יותר לעומת תאי האב) הדגימו ביטוי גבוה יותר של רצפטור ל-HGF, גן טרנספורמציה MNNG HOSי(MET), וכי הם הגיבו יותר ל-HGF ששוחרר ממאקרופאג'ים בהשוואה לתאי האב. כמו כן, החוקרים הדגימו כי חסימה של איתות MET בתאים הסרטניים הובילה לדיכוי של הפיזור הגרורתי, וכי חלק מכך היה הודות להפעלה של תאי הרג טבעיים (Natural killer cells).

תוצאות המחקר מציעות גישה למניעת היווצרות של גידולים גרורתיים מסכני חיים ע"י חסימה של הפעלת איתות MET המופעל ע"י MAM בתאים סרטניים גרורתיים.

מקור: 

Kitamura, T. et al. (2019) Cancer Immunology Research 7,12.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  גרורות,  איתות MET,  פקטור גדילה של הפטוציטים,  מחקרים,  מקרופאגים