המופיליה

הימצאות וגורמי סיכון המקושרים ל-HCV במטופלים ברזילאיים ממין זכר עם המופיליה

חוקרים מצאו שעדיין ישנו סיכוי גבוה להדבקה בהפטיטיס C בחולי המופיליה בברזיל

22.09.2019, 17:28

חולי המופיליה הינם אוכלוסייה עם היארעות גבוהה של זיהום בהפטיטיס C, בשל שימוש במוצרי דם וגורמי קרישה שמקורם בפלזמה. מדובר במוצרי דם שניתנו לפני קיומן של פרוצדורות מנטרלות וירוסים (שנות ה-80) ובדיקות סקר להפטיטיס C (שנות ה-90). בערך 80% מהמודבקים בהפטיטיס C הם כאלו עם הדבקה כרונית, ולפחות 20% מפתחים מחלת כבד סופנית.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את שיעור ההימצאות של נוגדנים להפטיטיס C, במחקר עוקבה גדול בחולי המופיליה בברזיל, ולאתר גורמים המקושרים לחשיפה לווירוס.

החוקרים ביצעו ניתוח רטרוספקטיבי של תיקים רפואיים של כל המטופלים ממין זכר עם המופיליה, שביקרו במרכז הדם הציבורי בבלו הוריזונטה, ברזיל, מינואר 1985 ועד ינואר 2015. מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, אפידמיולוגיים וסרולוגיים, נאספו מכל המשתתפים שנמצאו חיוביים לנוגדנים להפטיטיס C. מתוך 724 מטופלים שלקחו חלק במחקר, ל-259 היו נוגדנים חיוביים בדם – מדובר בשיעור הימצאות של 35.8% (רווח בר-סמך 95%: 32.3-29.3%). כמו כן, מספר גורמים קושרו באופן עצמאי לסיכוי מוגבר לחשיפה להפטיטיס C: גיל מעל 30, דרגת המופיליה בינונית עד חמורה, זיהוי של מעכב לפחות פעם במהלך החיים וחשיפה בעבר להפטיטיס B או HIV. בנוסף, שימוש בלעדי בגורמי קרישה לא פעילים בעבר, קושר לירידה משמעותית בסיכוי להימצא חיובי לנוגדני הפטיטיס C.

החוקרים מצאו כי בתום תקופת העוקבה, מטופלים שהיו חיוביים לווירוס היו בעלי סיכוי מוגבר פי 3 לתמותה. בנוסף נראה שהדבקה בהפטיטיס C הינה עדיין בעיה מרכזית במטופלי המופיליה בברזיל, עובדה שמעודדת את הצורך לנתב משאבים לטובת הכחדה של הווירוס.

מקור: 

Carmo, R. A. et al. (2019). Haemophilia. https://doi.org/10.1111/hae.13728

נושאים קשורים:  המופיליה,  ברזיל,  הפטיטיס C,  מעכב,  עירוי דם,  מחקרים
תגובות