מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' שומרון בן-חורין, מנהל מכון הגסטרו ב"שיבא"

מי שהיה הסטודנט הישראלי הראשון שיזם רוטציה קלינית בבית חולים פלסטיני מאמין בכל ליבו שאין תחליף לאינטראקציה אנושית לקידום הרפואה והחברה

פרופ' שומרון בן-חורין נכנס בחודש פברואר האחרון לתפקיד מנהל מכון הגסטרו במרכז רפואי שיבא בתל השומר. בן-חורין, בן 50, נשוי ואב לשלושה, הינו בוגר הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ובוגר תכנית אמירים במדעי הרוח באותה האוניברסיטה.

לאחר לימודיו, התמחה ברפואה פנימית ובגסטרואנטרולוגיה ב"שיבא" והיה חבר תכנית תלפיות לרופאים מצטיינים של המרכז הרפואי. במהלך התמחותו השתלם בפוסט-דוקטורט במעבדה לאימונולוגיה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. בהמשך, עבד כרופא בכיר וכמנהל השירות למחלות מעי דלקתי (קרוהן וקוליטיס) במכון הגסטרו ב"שיבא" עד בחירתו לתפקיד מנהל המכון.

במקביל ניהל פרופ' בן-חורין את המחקר המדעי במעבדת הגסטרו, עם התמקדות בהבנת מנגנוני תרופות מדכאות חיסון ותרופות ביולוגיות, ובצוותא עם פרופ' יהודה חוברס פיתח את אחד התבחינים הראשונים בעולם למדידת רמת תרופה ביולוגית ונוגדנים לתרופה שמשמשים כיום באופן נרחב להכוונת הטיפול בחולי קרוהן וקוליטיס.

פרופ' בן-חורין הוא מאמין מושבע בכך שאין תחליף לאינטראקציה אנושית ישירה לקידום הרפואה והחברה. כך, עוד בתקופת לימודיו היה הסטודנט הישראלי הראשון שיזם וביצע רוטציה קלינית בת חודש בבית החולים הפלסטיני מקאסד בירושלים המזרחית.

בשנת 2015, יצא עם משפחתו לשנת עבודה קלינית ומחקר כפרופסור-נספח בבית החולים של אוניברסיטת סון-יטסן בגו'נגז'ו סין, וזאת בהזמנת פרופ מינהו צ'ן, נשיא איגוד הגסטרו הסיני. בחירתו לעבוד בשנת שבתון בסין סוקרה בהרחבה בכלי התקשורת בסין, ולדבריו "היתה חוויה משפחתית, מקצועית ואנושית של פעם בחיים ותרמה להמשך קשרי עבודה וחברות עם העמיתים הסינים עד היום".

בשהותו בסין, הוסיף לעברית, לערבית, לספרדית ולאנגלית שאותן הוא דובר, גם שליטה חלקית בסינית, בעזרתה תקשר עם החולים. בתו סתו הלכה בעקבותיו וכיום היא לומדת וניגשת לבגרות בסינית בבית ספר תיכון בליך ברמת גן, או כפי ששומרון אומר: "נאלצתי להודות שהיא כבר הרבה יותר טובה ממני בסינית...".

בשנים האחרונות יזם פרופ' בן-חורין יחד עם קיי גרבסון, אחות IBD מאנגליה, את תכנית IBD-Passport במטרה להקל על חולי קרוהן וקוליטיס המתמודדים עם קשיים בנסיעות לחו"ל, בין אם לטיול, עבודה או לימודים. מדובר באתר אינטרנט רב-לשוני המכיל מידע שימושי רב כגון מידע על חיסונים, ביטוחים וקבלת טיפול רפואי בחו"ל. לתכנית הצטרפו יותר מ-300 מרכזים רפואיים בעולם המתמחים בקרוהן וקוליטיס שיכולים לתת שירות רפואי מקצועי ומתמחה לחולים מורכבים אלה.

"תקוותי", הוא אומר, "שהפלטפורמה הזו תאפשר לכל חולה קרוהן או קוליטיס בעולם לטוס לחו"ל ללא חשש, עם ביטחון לגבי שירות רפואי מקצועי שיקבל בכל מקום בעולם במידה שיזדקק לו, בעזרת רשת המרכזים".

במעמדו האקדמי שומרון הוא פרופסור מן המניין בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, חבר הוועדה המדעית של האיגוד האירופאי לקרוהן וקוליטיס ECCO, וגם יו"ר החוג למחלות מעי דלקתי של איגוד הגסטרו הישראלי.

על ניהול מכון הגסטרו במרכז הרפואי, אומר פרופ' בן-חורין: "תחת הובלת קודמיי בתפקיד, פרופ' שמעון בר-מאיר ולאחריו פרופ' רמי אברהם אליקים, הפך מכון הגסטרו ב'שיבא' למכון מוביל ומוכר ברמה עולמית, ואנו נמשיך לקדמו ולפתחו לעמוד בחזית הרפואה והמחקר העולמית. בד בבד, נפנה תשומת לב בלתי מתפשרת לאיכות הטיפול בחולה הבודד אצלנו ונקדם את חזון טיפוח הקשר עם אזורים ומגזרים אחרים בפריפריה בישראל".

נושאים קשורים:  פרופ' שומרון בן-חורין,  גסטרואנטרולוגיה,  קוליטיס,  המרכז הרפואי "שיבא",  מגזין,  חדשות,  IBD-Passport,  מחלת קרוהן
תגובות
19.07.2019, 12:37

מרשים מאוד. אשמח לשוחח או/ו לשוחח עמו על רפואה הומנית, השלום, סין ועוד..

אבי עורי [email protected]

19.07.2019, 13:56

פרופ עורי.הומניסט כמותך אין הרבה.מתרשם שגם פרופ בן חורין מסוג הרופאים ההומניים, שהרי הכרת פניהם ענתה בם.

רופא חוקר ידען ובראש ובראשונה אדם וחבר יקר!!! יישר כוח על פועלו ולהמשך פורה ומוצלח לא פחות...??

20.07.2019, 07:03

כל מילה חקוקה בסלע