• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארגוני המאבק בעישון קוראים לממשלה הבאה להרחיב החקיקה והאכיפה

הארגונים דורשים להעלות המיסוי על כלל מוצרי הטבק והעישון, להעלות את גיל איסור מכירת הסיגריות ל-21, לבטל החרגת העיתונות המודפסת מחוק איסור פרסום ואת "חדרי העישון" במקומות הציבוריים

חפיסות סיגריות, עישון (צילום: אילוסטרציה)

ארגוני המאבק בעישון - האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית – קראו אתמול (ג') שוב להתגייסות כל חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה, הנוכחית והבאה, לפעול ביתר עיקשות ונחישות לצד אכיפת חוקים שכבר נתקבלו כדי למנוע התמכרות בני נוער וצעירים להרגל הקטלני, עישון.

הארגונים ציינו בהודעת משותפת לתקשורת כי "על אף כוחות ההתנגדות (מהתעשיה) הצליחה הכנסת ליצור תפנית היסטורית, אך עבודה רבה עוד לפנינו. זוהי מלחמה כנגד תופעה הגובה קורבנות רבים בחיי אדם וגורמת לתחלואה".

הגופים המעורבים במאבק כנגד העישון שבו וציינו כי "מחקרים מדעיים הוכיחו כי פרסום מעודד עישון במיוחד בקרב צעירים. חברות הטבק והעישון שהתנגדו לחוקים שנחקקו, יודעות היטב כמה משמעותית השפעת הפרסום ולכן השקיעו עד היום מיליארדים בשיווק ובהתנגדות לחקיקה. הן רתמו לוביסטים להיאבק בחברי הכנסת והפעילו לחצים.

"אך על אף כוחות ההתנגדות האדירים, הצליחה הכנסת הקודמת ליצור תפנית היסטורית. הודות לנחישותם של יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר ח"כ איתן כבל וחברי הכנסת לשעבר, יהודה גליק ואייל בן ראובן ופעילותם המשולבת של ארגוני החברה האזרחית, עבר החוק המעודכן שנועד לצמצם את השיווק הכוחני של מוצרי העישון והאידוי ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות לטבק וניקוטין, המקצרת את תוחלת החיים בכעשר שנים בממוצע.

מאז שעבר החוק ברוב גדול בכנסת ה-20 ופורסם רשמית ב-8 בינואר השנה, נכנסו לתוקפן הוראות חדשות והקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין למוצריהן החל להצטמצם. "אך עדיין עבודה רבה עוד לפנינו", טוענים ארגוני המאבק בעישון.

"אנו זקוקים עתה לכל 120 חברי הכנסת הבאה והשרים להיות שותפים במאבק בקטל הנגרם על ידי מוצרי טבק. בין היתר יש צורך בצעדים הבאים:

  • אכיפה נמרצת של ההישגים שכבר רשומים בספר החוקים של מדינת ישראל. בעיקר איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון, וכן איסור עישון סיגריות רגילות וסיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים.
  • במקביל יש לשנות את נוסח שלטי "איסור עישון" כך שיכללו בסמל גם מוצרי עישון אלקטרוניים ולא רק סיגריות טבק.
  • צריך לעגן בתקנות הכשרה תקופתית לפקחים ברשויות המקומיות ולעודדם לרשום דוחות כנגד מעשנים - שכן האכיפה חייבת להיות חובה ולא רק אפשרות.
  • יש להעלות ולהשוות את המיסוי על כלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות לסוגיהן, כצעד חשוב ומציל חיים להורדת הביקוש. מחיר גבוה גורם למעשנים להפסיק לעשן, ולצעירים שלא מעשנים להימנע מכניסה לעולם העישון.

ארגוני המאבק בעישון ציינו כי הם מצפים משר האוצר, הכלכלנית הראשית ומשרד האוצר לאמץ את המלצותיהם המבוססות על המלצות ארגון הבריאות העולמי וארגון הסרטן הבינלאומי ה-UICC שקבעו כי העלאת המיסוי היא השיטה היעילה ביותר להורדת הביקוש למוצרי טבק ועישון, במיוחד בקרב ילדים ונוער ובקרב אוכלוסיה ברמה חברתית כלכלית נמוכה.

עוד דרשו לשלב אזהרות גרפיות עם תמונות על חפיסות הסיגריות, כמקובל בעולם; להעלות את גיל איסור מכירת הסיגריות (כולל אלקטרוניות) לגיל 21, כמקובל בעולם; לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מחוק איסור פרסום ולבטל את "חדרי העישון" במקומות הציבוריים, בהתאם לאמנת המסגרת לפיקוח על העישון שעליה חתומה ישראל.

בהודעה לתקשורת הובאו גם נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מהם עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון - ביניהן סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בכל שנה מתים כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי.

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  עישון,  הגבלת פרסום ושיווק סיגריות ומוצרי טבק,  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות,  חברות הטבק
תגובות