• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חוק שערורייתי מעורר סערה בעולם: רופא במדינת אלבמה שיבצע הפלה צפוי למאסר של 99 שנים

ארגוני הרופאים בארה"ב מתנגדים לחוק בשל השלכותיו הבריאותיות ועיקר החשש הוא שרופאים יפחדו לטפל במטופלות שמא יעמדו למשפט או ייענשו

הפלה (אילוסטרציה)
הפלה. צילום אילוסטרציה

רופא במדינת אלבמה בארה"ב שיבצע הפלה – ולא חשוב באיזה שלב בהריון – צפוי למאסר של עד 99 שנים, כך על פי חוק חדש שאושר השבוע (ג') על ידי סנאט מדינה שמרנית דרומית זו. רופא ש"רק ינסה" או יתכוון לבצע הפלה יימצא בסכנת מאסר של עד עשר שנים.

אישור סופי של החוק חייב חתימה של מושלת אלבמה, קיי אייבי, הידועה כמי שמתנגדת להפלות ואמש (ד') חתמה על החוק. החוק מעורר סערה גדולה בעולם, מאחר שיחול גם על "מקרים חריגים", דוגמת קורבנות אונס או גילוי עריות.

החוק אוסר באופן מוחלט ביצוע הפלות בכל שלב של ההריון והוא בגדר התרסה ישירה לפסיקה מפורסמת בהיסטוריה המשפטית של ארה"ב (משפט רו נגד ווייד – Roe v. Wade) מ-1973, שהכיר לראשונה חוקית בזכותה של אישה לסיים הריון שאיננו רצוי לה. בית המשפט העליון של ארה"ב קבע אז כי "כל חוק האוסר הפלה מלאכותית סותר את חוקת ארצות הברית בשל הפגיעה בזכות לפרטיות" - החלטה שגרמה למחלוקת פוליטית הנמשכת עד ימינו.

אולם כאמור, מעתה ביצוע הפלה באלבמה הוא בגדר פשע פלילי שעונשו מאסר ממושך. בחוק החדש יש החרגה רק למקרים שבהם ההריון מסכן באופן חמור את חיי האישה.

מאחורי החוק החדש עומדת קבוצה של מחוקקים שמנסה כבר 30 שנה להטיל איסור גורף כזה. האיסור יחול החל מהשבוע השישי להתעברות, אלא שמתנגדי החוק טוענים כי בנקודת זמן זו נשים רבות עדיין לא יודעות שהן בהריון.

ההצבעה על החוק התנהלה באולם שהיה צר מהכיל מאות סקרנים ונציגי ארגונים שהתנגדו להצעת החוק וכשלו במאבקם. קולות צחוק ולעג נשמעו מהקהל כאשר כמה מחוקקים שהשתתפו בדיון דיברו על הריון ונושאים הנוגעים לבריאות האישה. אחד הסנטורים, רפובליקני שתמך בהתלהבות בחקיקה, התבטא: "כאשר אלוהים יוצר את פלא החיים ברחם אישה, מי אנו, כבני אנוש, שרשאים לחסל חיים אלה".

החוק צפוי להיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה. אלבמה תצטרף בכך למדינות שמרניות נוספות בארה"ב – ג'ורג'יה, קנטקי, מיסיסיפי, אוהיו - שחוקקו עוד לפניה חוקים נוקשים נגד הפלה או החמירו בחוקים שכבר היו קיימים בהן. במדינת ארקנסו החוק מתיר בנסיבות מסוימות לבצע הפלה בשבוע ה-18 של ההריון בעוד שקודם לכן היה זה בשבוע ה-20. בג'ורג'יה, בשבוע שעבר, עבר החוק האוסר על הפלה בתחומה מהרגע שבו לעובר יש דופק.

כאמור, החוק מעורר זעם רב בעולם ובכלל זה בקהילה הרפואית. מתנגדי החוק מתכוננים למאבק ארוך וממושך נגד יישומו. ארגוני הרופאים בארה"ב, שהביעו התנגדות לחוק, הדגישו כי יש לו השלכות בריאותיות נרחבות במגוון תחומים. עיקר החשש הוא שרופאים יפחדו לטפל במטופלות שמא יעמדו למשפט או ייענשו.

נושאים קשורים:  הפלה,  אלבמה,  התנגדות להפלות,  הריון,  הפלה לא חוקית,  חדשות
תגובות

החוק אינו שעריויתי. מי שבחרו בחוק הזה זאת שערוריה. אבל מאחר ומדובר בנציגים של מדינת אלבמה, שהתושבים יחליפו אותם וישנו את החוק.
בדיוק כמו אצלנו - בחרו ביבי ויקבלו טילים.
ולרופאים - עם כול כאב הלב אף אחד שלא יחשוב לבצע הפלות. מי שיעשה לילך לכלא אף אחד לא יתמוך בו או יוציא אותו לחופשי.

אנונימי/ת
18.05.2019, 23:43

אייליג הנכבד.
מי שבחר בך להיות הנציג בהר"י עשה זאת תחת הרדמה או תחת לחץ.
מי שבחר בביבי, אלו אזרחי מדינת ישראל, סוג א', שאנו חייבים בכבודם.

כצפוי מ"אזרח מדינת ישראלף סוג א'", אתה מגיב לגופו של הכותב ולא לגופו של העניין.

וכצפוי כנ"ל, אתה מסתתר מאחורי מסך אנונימיות. כמה אופייני.

אנונימי/ת
19.05.2019, 12:21

מספיק עם ההתנשאות. !!!!!
אתה יכול להיות רופא מצויין, ולא חייב להביע את דיעותיך הפוליטיות, במאמר השייך לאותו חוק באלאבמה.
ואכן אני אנונימי, כי אני חש שקיימת רדיפה מסויימת, של אנשים שאינם מזמרים את אותה אג'נדה כשלך.

אנונימי/ת
20.05.2019, 10:48

החוק באלבמה הרבה יותר הגיוני מהחוק בישראל. מבחינתם העובר יצור חי, וערך החיים גובר על כל ערך אחר (כולל זכות האישה לפרטיות) למעט במקרה בו יש התנגשות בין ערך חיים של פרט אחר.
אני , למשל, לא מסכים עם הקביעה הזו, אבל לפחות יש כאן עקביות.

בישראל החוק אבסורדי לחלוטין. אישה נשואה לא תוכל להפיל, בעוד אישה במצב זהה שחייה עם מישהו כידועה בציבור - תוכל להפיל. כנ"ל לגבי אישה שתשקר ותגיד שההריון לא מבעלה. האם ערך כל כך חשוב כמו ערך החיים יכול להתבטל רק עקב הבדלים ברישום של משרד הפנים?
אז תגידו שהחוק באלבמה פרימטיבי או שוביניסטי או what ever. אבל החוק בישראל הוא מטופש, על גבול המגוחך