חדשות

בחינות הרישוי בישראל לסטודנטים לרפואה שלמדו בחו"ל יהיו קשות יותר

תנאי ההכרה לקבלת רשיון רופא בישראל יוקשחו החל מנובמבר: הבונוס יצומצם, הבחינה תהיה ממוחשבת ותכלול בנוסף חלק קליני | מתוכננים שינויים גם בסטאז'

בחינות רישוי ברפואה. אילוסטרציה

במסגרת הקשחת תנאי ההכרה לצורך קבלת רשיון רופא בישראל לבוגרי רפואה שלמדו בחו"ל,  יוסיף משרד הבריאות חלק קליני לבחינות ויצמצם את הבונוס למי שעבר קורס הכנה. בנוסף: בניסיון למנוע העתקות, הבחינה תהיה ממוחשבת. בוגרי רפואה ישראלים שלמדו בחו"ל יידרשו לכן לעמוד החל מנובמבר הקרוב בבחינות שיהיו מעתה ברמה קשה יותר.

הבחינה, שאליה ניגשים בכל פעם כ-1,300 בוגרי חו"ל, לא תיערך באולם אלא מול מחשב, מי שיעבור את החלק העיוני של הבחינה יידרש לעמוד בחלק הקליני. השאלות יכללו סימולציה של מצבים רפואיים והנבחנים יידרשו להציג אבחון ואת הטיפול בכל מקרה. השימוש במחשב בעת הבחינה יכלול  בחלק הקליני גם עזרים ויזואליים, ביניהם ממצאי בדיקות דימות, אק"ג ועוד.

אתמול (ד') אמר ל"הארץ" מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות פרופ' שאול יציב כי מי שלא עבר במהלך הלימודים שלו חשיפה קלינית, לא יצליח לעבור את הבחינה שתשקף את הרמה הנדרשת מרופאים בישראל.

בנוסף, בכוונת משרד הבריאות להחמיר את שלב סינון הסטודנטים וזאת על ידי שינוי במנגנון הבונוס האוטומטי שניתן עד כה למי שעבר קורס הכנה לבחינת הרישוי. קורסי ההכנה מועברים על ידי חברות פרטיות, הם נמשכים כחמישה חודשים בעלות של 10,000-7,000 שקל לכל סטודנט. על פי תקנה של משרד הבריאות מ-2008, מסיימי קורס ההכנה היו זוכים לציון מגן המשקף את הישגיהם ומעניק להם במקרים רבים בונוס כדי לסייע לעבור את הבחינה וכתמריץ משמעותי להירשם לקורסים.

בדיווח נמסר כי החל מנובמבר הבונוס יעמוד רק על 10% מציון המגן הניתן עם קורס ההכנה ואך ורק כאשר ציון המגן וציון הבחינה קרובים יחסית. הפער ביניהם טרם הוגדר. האחריות האקדמית על הקורסים תועבר מעתה לדיקני בתי הספר לרפואה. הם שיכתבו את השיעורים, הסילבוס ובחינת הסיכום. "לא יהיה עוד מצב", אמר פרופ' יציב ל"הארץ", "שסטודנט שקיבל 70 בציון המגן ו-40 בבחינה ייהנה מבונוס".

עוד צוין כי מתוכננים שינויים גם בנושא הסטאז' וכי הכללים החדשים בהקשר להכשרת הסטודנטים יכללו גם הוראות למנהלי המחלקות, שיידרשו לנהל מעקב מסודר אחרי פעילות הסטאז'ר והערכה מפורטת יותר לגביו.

נושאים קשורים:  בחינות רישוי לרפואה בישראל,  פרופ׳ שאול יציב,  סטודנטים לרפואה,  לימודי רפואה בחו"ל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2019, 09:22

יוזמה מבורכת אומנם באה באיחור רב אבל עדיין תתרום להעניק למטופל הישראלי את הטיפול ברמה הראויה לו

אנונימי/ת
25.01.2019, 09:56

טוב מאוד, אבל מאוד חשוב לישר קו עם סטודנטים שלומדים בארץ, לא יכול להיות שסטודנטים שלומדים בארץ יבחנו בחמשה מבחנים פרוסים למשך שנתיים, וסטודנטים מחו״ל נבחנים במבחן אחד קשה, רוצים לעלות את רמת הסטודנטים שלומדים בחו״ל לפחות אל תתנו להם תחושת אפליה!!

אנונימי/ת
25.01.2019, 10:34

שישבו וילמדו היטב כולל קורסי הכנה ואז ייגשו לבחינה- בתנאי שרף הבחינה שלהם זהה לרף הנדרש מבוגרי הארץ- ולא קשה יותר

25.01.2019, 11:45

מסכים איתך במאה אחוז..

אנונימי/ת
25.01.2019, 15:31

שילמדו.
אל תשווה בין בוגרי הארץ שעברו בחינות פסיכומטרי בנוסף לבגרות עם ציונים גבוהים
לבין בוגרי חו"ל שקרוב לודאי שאין להם בכלל בגרות שלם ,שלא לדבר על מבחן פסיכמיטרי.
הבנת את ההבדל או עדיין לא .

אנונימי/ת
26.01.2019, 09:55

מאיפה הידע הפנטסתי שלך ?

תסנן כמה מהכירורגים בוגרי חו"ל הבכירים בארץ , ותשאר עם לא מעט בוגרי הארץ , שכירורגיה מהם והלאה

ותשאר עם הגאונים

אנונימי/ת
26.01.2019, 10:10

מה עם מי שהשיג פסיכומטרי גבוה, קיבל את תעודת הבגרויות שלו בהצטיינות יתרה ובגלל קודם כל טעות טכניתו/או סינון במיונים, כדי לא לבזבז זמן עבר ללמוד בחו"ל וכרגע מצטיין מחזור גם שם?
איזו מין גישה זו "אל תשווה, שילמדו" כאילו מדובר באיזה זן נחות?? חוצפה!

אנונימי/ת
30.01.2019, 05:34

אין לזה קשר זה הי במקרה הטוב 7 שנים קודם ולציון בבגרות בתנך לשון ספרות או מגמת ספרדית אין קשר.
תפסו כמה טינופות שזייפו ועכשיו כל המערכת באטרף אף סטונדט ישראלי לא יעבור את הבחינה של חו"ל אף אחד.

אנונימי/ת
01.02.2019, 12:09

אוי כמה שהתגובה שלך מטופשת.
לחשוב שיש קשר ישיר בין ציוני התיכון ופסיכומטרי, לבין היכולת של הרופא לעתיד להפוך לפרקטיקן מוצלח, רחוקים שנות אור אחד מהשני.
זלזול מטופש ומיותר.

אנונימי/ת
25.01.2019, 10:15

גם כך מערכת הרפואה בגלל ההנהלה של משרד הבריאות בקריסה מוחלטת,אין כמות רופאים מספקת במחלקות פנימיות,אז במקום לרופא שיש צורך לשפר את ידיעותיו, לעזור לו בשפור ידיעותיו גורמים לו לעזוב לחול או לא לחזור לארץ, ואז כמובן יהיה עוד פחות רופאים בארץ ,אך החכמים במשרד הבריאות נוהגים בשיטה אחרינו המבול

אנונימי/ת
25.01.2019, 10:22

כל הכבוד, סוף סוף מישהו מתעורר למרות שזה באיחור

25.01.2019, 10:31

פרופ יציב היקר, מורי ורבי מבי"ח הדסה ירושלים בשנות השבעים, שלום רב

הנני מוקיר מאוד את דאגתך לשמירת רמת הוראת בתי הספר לרפואה מחד גיסא ואת רצונך לראות מערכת רפואה מקצועית בדרגה גבוהה בארץ מאידך גיסא.

חושבני שמגמה זאת חשובה ביותר, אולם יש לזכור שחלק מהסטודנטים מחו"ל הינם אנשים על רמה גבוהה ביותר שלרוע מזלם ציוני הבגרות או הפסיכומטרי לא הספיקו למעבר של הרף עקב חוסר מקומות בבתי הספר לרפואה בארץ ונאלצו לנסוע למקומות שונים בעולם ללימוד הרפואה.

יש לזכור שכל אחד מהם כשחוזר לארץ חייב לעבור מבחנים של משרד הבריאות כדי להתרשם ממנו והאם רמתו תואמת לנדרש בבחינות של בוגרי הארץ, וכדי לאפשר לו ביצוע סטז' בארץ- וזה לעתים הרבה יותר חשוב מקביעת קריטריונים נוקשים העולים מהמסמך המוצג.

בנושא בחינות הרישוי האמורות להיות קשות יותר- יש לדאוג לכך שבחינות אלה תהיינה על רמה שווה לחלוטין של בוגרי בית הספר לרפואה בארץ, כולל הסימולטורים הקליניים השונים ולא להקשות מעבר לזאת.- ברצוננו לקלוט את בוגרי חו"ל חזרה בארץ ולמנוע ירידה מהארץ ולמנוע בריחת רופאים לחו"ל ולא להיפך. לכן הרף הנדרש מבוגרי ישראל חייב להיות זהה לחלוטין לרף הנדרש מבוגרי חו"ל.

לגבי הבונוס של קורסי ההכנה- רק אם הקורסים האלה כוללים גם סימולציות קליניות ונעשים תחת פיקוח הדוק וצמוד של משרד הבריאות והרמה המושגת בהם מתאימה לרף הבחינות הנדרש מבוגר הארץ- הרי שזה דבר חשוב ויש לעודד השתתפות בהם, על ידי מתן הבונוס.

חושבני שכדאי להקדיש לנושא כה חשוב כזה מחשבות נוספות

בברכה

פרופ גרשון וולפין

אנונימי/ת
25.01.2019, 13:57

בהתחשב בנתונים בהם עוסקת הכתבה ממליץ בכל לב לישראלים שנאלצים ללמוד רפואה בחו"ל : יקירי, בחרו ללמוד בבתי ספר לרפואה שרמתם והישגיהם גבוהים בהרבה מרמות בתי הספר לרפואה בישראל וכך תבטיחו את הצלחתכם בהצטיינות בכל הקשיים המוערמים במכוון על דרכיכם בישראל .
נא אל תתפשרו : בחרו ללמוד בארצות הברית או בצרפת .
סננו פקולטות לרפואה במדינות מזרח אירופה ודומיהן .

25.01.2019, 14:35

מסכים במאה אחוז על כל מה שכתבת . הבן שלי לומד בבודפשט איפה שלמדתי. סטודנט מבריק שלא התמזל מזלו במבחני הפסיכומטרי . אני מאוד חושש שלא יחזור ארצה בגלל הבחינה ובגלל הביקוש באירופה ובמיוחד בגרמניה שם מתקבלים להתמחות בלי שום בחינה . כבר השקעתי עליו יותר מ-800000 ש"ח ומאוד רוצים שיחזור ארצה לשרת את המדינה כרופא.
אני עברתי את בחינת הרישוי ואחריה התמחות בפנימית ואני לא רואה שבוגר הארץ עולים עלי .

אנונימי/ת
30.01.2019, 05:38

אכן אף אחד לא מעליך אולי רק מתנשא עליך. תהיה בטוח בעצמך.
רמת הלימודים בארץ נמוכה ממדינות אירופה בצורה משמעותית . ולא כל מה שגבר לבן עשיר ואמריקאי אומר זה תורה מסיני . רמת הרפואה בארץ ברמה נמוכה יותר מרוב המדינות המוכרות לא אני לא מתכוון לארמניה אוזבקיסטן טרוקמנסטן וכ' אלא גרמניה איטליה צרפת סםרד חלק נכבד מהאוניברסיטאות בהונגריה ועוד.

25.01.2019, 10:43

חבל שאצלנו רק מחפשים צרות נוספות, בעבר להזכירכם לא היו בחינות כלל ולא נראה לי שהיו יותר מתים
מי שעובר את הבחינה של הישראלים- מספיק
הסטודנטים בארץ לומדים בחול מכיוון שבארץ אין מספיק מקומות
רופאים -המדינה סמכה תמיד על העליות לארץ
את האוניברסיטה בירדן בדקו ? מדוע סטודנטית שסיימו בירדן -להם יש העדפה מתקנת ? מי שמבין יודע למה שאני מתכוון .
ההיתחכמויות בארץ תוביל לירידה של רופאים ראויים וטובים, הם פשוט ישארו באירופה.
חבל על החוכמה הישראלית בגרש.

25.01.2019, 10:51

אני בספק באם אלו שבודקים את רמת האוניברסיטאות בחו"ל בכלל עשו בחינה כלשהיא ?רמת הרופא שעבר את הבחינה הישראלית לא נקבעת בעובדה שעבר את הבחינה - זה אולי 10-20 אחוז, רמת הרופא נקבעת ברמת המחלקה ומנהל המחלקה שבה אוא עושה סטג' והיתמחות. את רמת המחלקות והמנהלים בדקו ? בארץ ההיתמחות ארוכה ברוב המקצעות מההתמחות בחו"ל. דבר זה גם הוא מיותר, זו גניבת דעת ועובדים זולים לאורך יותר זמן.

אנונימי/ת
25.01.2019, 10:52

אחוזי המעבר של בוגרי ירדן הם מהגבוהים בקרב בוגרי חו"ל. ואין חשש מהישארות באירופה

אנונימי/ת
26.01.2019, 10:17

לא קצת "מפתיע" שאחוזי המעבר הגבוהים ביותר הם בקרב בוגרי ארצות ערב?
כאילו ערביי ישראל לא מקבלים מספיק הטבות והנחות מהמדינה גם ככה.
נהדר שמעבירים את המבחן למחשב! אולי ככה יעתיקו פחות...

אנונימי/ת
25.01.2019, 11:11

כל הכבוד
סוף סוף התעוררתם
אסון מה שאנו רואים בסטאז של חלק מהרופאים שלומדים בחול
הציון הזה הרס הרפואה

אנונימי/ת
25.01.2019, 12:56

למזלי עשיתי את המבחן לפני כמה שנים טובות :) חודש וחצי של למידה אינטנסיבית..
אני חושב שמי שרוצה להיות כירורגיה לא צריך לעשות את המבחן הזה..

אנונימי/ת
25.01.2019, 14:09

ברור שזו בושה למדינה גם לא פוחת פקולטות נוספות לרפואה בכדי לאפשר לתושבי המדינה ללמוד בארץ ולהפחית נטל כספי מההורים
להפסיק לחשוב רק כלכלית תכניות לימודים סטודנטים מחול
אני מציע לאסור על סטודנטים מהארץ לצאת ללמוד בחול במקום להרוג אותם פעמיים
פשוט בושה

אנונימי/ת
30.01.2019, 05:40

תעבור לקוריאה הצפונית שמה קל יותר לקיים רפורמות נשגבות כמו שלך

אני לא מצליחה להבין למה צריך להמציא גלגל מחדש?
הגיע הזמן שמשרד הבריאות יאמץ את השיטה האמריקאית של בחינת רישוי אחידה לכל הבוגרים: גם בוגרי הארץ וגם בוגרי חו"ל. זה יאפשר איזושהי סטנדרטיזציה וימנע טיעונים של בוגרי חול לגבי אפליה.
נכון להיום ההבדלים ברמת הידע בין בוגרי חול ממדינות שונות הם בלתי סבירים ודבר אחד ברור: מעבר בחינת רישוי לא מבטיח רמת ידע סבירה אצל הבוגר. אנחנו רואים את זה יום יום אצל סטאגרים בוגרי חול בבתי חולים.

אנונימי/ת
25.01.2019, 15:32

הגיע הזמן! יישר כח! כולנו רואים יום יום בוגרי חו"ל שלא ברור איך עברו ושחסרים ידע בסיסי ביותר ברפואה. לא ממש רואים את זה בקרב בוגרי הארץ. מרוב פוליטיקלי קורקט נעשים עיוורים לעובדות ופוגעים בחולים.

אנונימי/ת
25.01.2019, 16:30

שאול יציב הנכבד,
איננו מכירים כלל אבל קריאת הכתבה דרבנה אותי לנסות ללמוד משהו אודותיך בפורטל גוגל ואתרתי שם כתבה לא נעימה ולא מחמיאה עבורך העוסקת בתינוקת בת השנתיים טל יסלזון ז"ל שנפטרה בהדסה בהיותך מנהל מחלקת הילדים.
טרם מצאתי נתונים לגבי הכשרתך המקצועית .
לידיעתך, זכיתי ללמוד פדיאטריה מהגאון הפרופ' נחום בוגר ז"ל שרכש את השכלתו הרפואית בעיר מונפלייה בצרפת ורפואה פנימית מהגאון הפרופ' ג'ו ( יוסף ) גפני ז"ל
שעלה ארצה כרופא מארה"ב. אם תחקור ותבדוק שרופאים דגולים ע"ה שעבדו בהדסה בירושלים כמו פרופ' משה רחמילביץ , פרופ' ישעיהו ליבוביץ, פרופ' בורמן ורבים נוספים אחרים למדו רפואה בחו"ל ורופאים ( ותיקים ) רבים זכו להיות תלמידיהם.
חז"ל פסקו : " אין לגזור גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה".
מבקשת את הסכמתך מרצון להקפיא /לבטל/ לפסול את המגמות המפורטות בכתבה
וללכת בדרכם השקטה והנינוחה של קודמיך בתפקיד המנהלי במשרד הבריאות.

אנונימי/ת
25.01.2019, 19:01

יישר כוחך ! תגובה נמרצת ועניינית !
אוסיף ציטוט מהמקורות לאמר : " הפוסל - במומו פוסל " ועוד " והמבין יבין ".
שאול יציב : הגיע הזמן להסתגר בביתך .

25.01.2019, 20:57

אנונימית נכבדה שכתבה תגובה בשעה 16:30 היום ערב שבת,
תהא תגובתך אשר תהא , אין שום מקום, וגם אין כבוד גדול, להעלות מגוגל או מכל פורטל אחר כתבה לא נעימה באשר למותה של תינוקת כדי לנגח את פרופ' יציב שהוא בעל תפקיד מסויים כעת ובעבר היה בעל תפקידים אחרים כרופא. ברכת שבת שלום שלוחה לך ולכל בני ביתך.
יששכר

אנונימי/ת
30.01.2019, 05:42

מה הקשר לשבת מר הרעם

30.01.2019, 23:20

שבת שלום גם לך רעי לי כאח

אנונימי/ת
25.01.2019, 21:52

אין לי בעיה עם הרמת הרמה והקפדה על סטנדרטים גבוהים , אך אני חושב שכמו שיש מבחן USMLE או מבחן לשכה לעורכי דין צריכה להיות בחינה אחידה לכל הסטודנטים שסיימו בית ספר לרפואה. זו הדרך היחידה בה יגמר העניין הזה של בוגרי חו"ל ובוגרי הארץ, לא משנה איפה למדת .
וכל אלו שבתגובות מקשקשים על פסיכומטרי ובגרות זו פשוט בורות , לא ניתן להתקבל לאוניברסיטה בחו"ל בלי בגרות ולא ניתן להכיר בתואר שלך בארץ ללא פסיכומטרי. וחוץ מזה תאמינו לי מניסיון ,ללמוד תואר שלם ברפואה בשפה זרה שזה אך למדת זה הרבה יותר קשה מכל מבחן שכל בוגר בארץ עשה אי פעם כולל פסיכומטרי.

אנונימי/ת
26.01.2019, 10:22

כל מילה בסלע.

אנונימי/ת
26.01.2019, 19:17

מסכימה - הבחינה צריכה להיות אחידה. זה יפתור כל בעיה וכל טענה.
ובאשר ל"רמה הנמוכה של בוגרי חו"ל" - כבוגרת הארץ אני עובדת עם לא מעט בוגרי חו"ל (מהונגריה, איטליה ואף רוסיה) שרמתם גבוהה ואינה נופלת משלי. כמו בכל תחום - יש כאלה ויש כאלה. למה להכליל?

אנונימי/ת
27.01.2019, 12:07

פסיכומטרי הוא בסה"כ כלי סינון פנימי של האוניברסיטאות להתגבר על פערים בין ביקוש להיצע לתארים מבוקשים, אף אחד מעולם לא טען שהפסיכומטרי הוא רף איכות בפני עצמו, וכידוע הרופאים הוותיקים והבכירים ("דור המדבר") לא עברו פסיכומטרי.

אנונימי/ת
27.01.2019, 12:04

אני מציע לא להתרגש. כרגע יש תקנות שאושרו בכנסת שקובעות שכל בוגר חו"ל שעבר USMLE (שלבים 1 ו-2ck) יתקבל לסטאז'. אף אחד בכנסת לא ירוץ לשנות את התקנות האלה לאור המחסור ברופאים לפני הבחירות, ואי אפשר לדעת מי יהיה שר הבריאות הבא והמנכ"ל שלו ומה הסיכוי שהם ישאירו את הפנסיונר שאול יציב בן ה-80 כמ"מ האגף לרישוי רפואי.

אנונימי/ת
28.01.2019, 22:18

ניסיון נואש לא לראות את המצב לאשורו . מקצוע הרפואה הוא קונגלומראט מלאכותי של תחומים המתרחקים במהירות אחד מהשני . יש צורך אדיר במקצוענים בתחומים ספציפיים . מעט מאוד משותף לאורולוג לפסיכיאטור ולגסטרואנטרולוג. כבר רואים זאת בהתעניינות הדלה בתחומי הזולת [שואל הכרוג את הפנימאי " תכלס אתה מעביר את החולה איליך או לא ? ...] אז רוצים להתעקש שכולם ידעו אקג ,ברור אנמיה , ופיענוח סיטי ראש . אז החיים קצרים ולא מספיקים להכשיר מקצוענים בתחום ספציפי .מי שמשלם את המחיר הוא המטופל שלא מוצא מספיק אורטופדים כף רגל , אונקולוג בתחום מסויים ,נאורולוג ילדים וכדומה . לעומת זאת יש מספיק מתווי מדיניות וממציאי חסמים במשרדים

אנונימי/ת
29.01.2019, 06:58

שמח לראות מישהו שחושב כמוני בנושא. כבר בתור סטודנט לרפואה טענתי שעקב יצירת נישות ספציפיות מה שמתבקש זה להתחיל הכשרות ספציפיות בשלב מוקדם יותר , כמו ברפואת שיניים.

אנונימי/ת
29.01.2019, 16:03

ואני חושב בדיוק להפך. מרבית ה-"נישות" הן מלאכותיות, מיותרות ואפילו מזיקות. בכל מקצוע אפשר להמציא "תת נישות" כאוות נפשך, למשל במקום שיהיה ספר כללי, אפשר לחלק לספר לנשים וספר לגברים, ספר לצעירים וספר למבוגרים, ספר שמתמחה בשיער ארוך וספר שמתמחה בשיער קצר.

בסופו של יום השאלה החדה והברורה היא האם ישנם מחקרים המראים שנישתיות משפרת תוצאים? התשובה היא לא באלף רבתי. המקום היחיד שבו יש שיפור תוצאים זה בחזרתיות על אותו ניתוח בדיוק, וגם זה לא מציק נישתיות אלא אם אנחנו מדברים על תת-תת-התמחות כירורגית לניתוח אחד בלבד, ואין דבר כזה.

לעומת זאת, לפחות בישראל יש מחסור ניכר במטפלים כלליים (פנימית/כללית/משפחה/עוזר רופא/אחות קלינית) שמסוגלים לספק מענה טוב במרבית ענפי הרפואה.